یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

بیمارى براى مؤمن مایه پاکى از گناهان است

چهارشنبه, ۲ دی ۱۳۹۴، ۱۰:۳۹ ق.ظ

مؤمنی که از بیماری اش عافیت پیدا کرده است


خوشی های دنیا توأم با ابتلائات و سختی هایی است که انسان گریزی از آن ندارد.

برخی از این مشکلات اقتضاءات طبیعی جهان مادی بوده؛ بعضی دیگر محصول خطاهای خود بشر و برخی دیگر کفاره ای است برای پاک شدن گناهان او.


بعضی از این ابتلائات وامراض که مؤمن دچار آنها می‌شود، از نوع سوم است؛ یعنی کفاراتی برای پاک شدنش از گناهان.

خداوند به خاطر رحمت بی کران خود نسبت به مؤمنین، پاکی و خلوص نامۀ عمل ایشان از هر ناپاکی را میخواهد و دوست دارد گناهان مؤمن قبل از برپایی قیامت ریخته شده و در آخرت ساکن بهشت جاودان او گردد. برخلاف کافر که مشکلات و امراض برای او جز خسران چیزی بر جای نمیگذارد.

 

چنانکه از امام رضا علیه‌السلام روایت شده که فرمودند:

الْمَرَضُ لِلْمُؤْمِنِ تَطْهِیرٌ وَ رَحْمَةٌ وَ لِلْکَافِرِ تَعْذِیبٌ وَ لَعْنَةٌ وَ إِنَّ الْمَرَضَ لَا یَزَالُ بِالْمُؤْمِنِ حَتَّى لَا یَکُونَ عَلَیْهِ ذَنْبٌ.1

ترجمه:

بیمارى براى مؤمن مایه پاکى و رحمت و براى کافر موجب عذاب و لعنت است. بیمارى پیوسته با مؤمن همراه خواهد بود تا او را از گناهان پاک سازد.

 


همچنین روایت شده که رسول خدا صلّی الله علیه و آله در مقام بیان نعمتهائی که خداوند در ازای بیماری مؤمن به او عطا میکند فرمودند:

عَجِبْتُ‏ لِلْمُؤْمِنِ‏ وَ جَزَعِهِ‏ مِنَ‏ السَّقَمِ‏ وَ لَوْ عَلِمَ مَا لَهُ فِی السَّقَمِ لَأَحَبَّ أَلَّا یَزَالَ سَقِیماً حَتَّى یَلْقَى رَبَّهُ عَزَّ وَ جَل‏.2

ترجمه:

از بی تابی مؤمن در هنگام بیماری تعجب میکنم. اگر مؤمن میدانست خداوند در قبال بیماری اش چه چیز به وی عطا میکند، هرآینه دوست داشت همیشه بیمار باشد تا اینکه خداوند عزیز و بلند مرتبه را ملاقات کند.

 


در روایتی زیبا از حضرت رسول خدا صلّی الله علیه و آله تمثیلی زیبا برای مؤمنی که از بیماری عافیت پیدا کرده است آورده شده است. در آنجا که فرمودند:

مَثَلُ الْمُؤْمِنِ إِذَا عُوفِیَ‏ مِنْ‏ مَرَضِهِ‏ مَثَلُ‏ الْبَرَدَةِ الْبَیْضَاءِ تُنْزَلُ مِنَ السَّمَاءِ فِی حُسْنِهَا وَ صَفَائِهَا.3

ترجمه:

مؤمنی که از بیماری اش عافیت پیدا کرده است، در حسن و صفاء مانند تگرگ سفیدی است که از آسمان نازل می‌شود.4


یعنی همانطورکه تگرگ و برف سفیدی که تازه از آسمان نازل می‌شود و هنوز آلوده به کثافت نشده است در سفیدی و زیبایی دیدنی است، مؤمن نیز مانند آن، هنگامی‌که از مرضش بهبودی میابد، از خطایا و گناهان پاک می‌شود.

 


روایتی از امام رضا علیه‌السلام دراین‌باره واردشده که آن حضرت فرمودند:

عَنْ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ علیه‌السلام أَنَّهُ کَانَ إِذَا رَأَى الْمَرِیضَ قَدْ بَرَأَ مِنَ الْعِلَّةِ قَالَ یُهَنِّیکَ الطَّهُورُ مِنَ الذُّنُوبِ.5

ترجمه:

هرگاه امام زین‌العابدین علیه‌السلام بیمارى را دیدار مى‏ کرد که شفا یافته بود به او مى ‏فرمود: گوارا باد بر تو پاک شدن از گناهان.



 

پاورقی:

1.ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ، ص: 193

2.الدعوات (للراوندی) ؛ ص166

3.الأمالی (للطوسی) ؛ ص630

4.بَرَدَه ، تگرگ و باران منجمدی است که به گونه‌ی دانه بر زمین فروریخته می‌شود

5.عیون أخبار الرضا علیه السلام ؛ ج‏2 ؛ ص45


چند مطلب خواندنی دیگر دربارۀ تمثیلات و تشبیهاتی که در مورد مؤمن در آیات و روایات بیان شده است:

مؤمن مانند دو کفه ترازو است!


ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.