تفاوت معجزه با کرامت، سحر و اعمال مرتاضان
مقاله پیش رو رونویسی شده است از کتاب «پژوهشى در اعجاز علمى قرآن»، نوشته دکتر محمد على رضایى.
معجزه:
معجزه (آیه، بیّنه، برهان) عبارت است از چیزى (کار- سخن- شىء) که این ویژگى ها و عناصر را داشته باشد:
الف: خارق عادت باشد. یعنى قوانین عادى طبیعت را نقض کند.
البته معجزه به معنى انجام محال عقلى نیست بلکه ارتکاب محال عادى است و نیز معجزه به معنى شکستن قانون علیت نیست چرا که تحت قانون علیت عام است و فقط علت آن امرى غیر مادى است.
ب: از مدعى منصب الهى و پس از ادعاى آن واقع شود.
پس اگر چیز خارق عادت قبل از ادعاى نبوت واقع شده باشد نمىتواند دلیل ادعاى نبوت باشد. و نیز اگر کار خارق عادت بدون ادعاى منصبى از مناصب الهى واقع شود کرامت خوانده مىشود و معجزه اصطلاحى نیست.
پ: همراه با تحدّى و مبارزه طلبى باشد؛ یعنى دیگران را دعوت کند که مثل آن را بیاورند.
ت: مغلوب واقع نشود و دیگران نیز از آوردن مثل آن عاجز باشند.
یعنى مثل سحر و اعمال مرتاضان و ... نباشد که تحت تأثیر اراده قوىتر نقض مىشود و یا از بین مىرود.
ث: براى اثبات امورى باشد که غیر ممکن نباشد.
پس معجزه نمىتواند براى اثبات محال عقلى (مثل ادعاى خدائى) یا محال نقلى (مثل ادعاى نبوت بعد پیامبر اسلام (ص)) باشد.
ج: از امور شر نباشد که موجب ضرر به دیگران شود چون با هدف معجزه (هدایت) سازگار نیست.
چ: معجزه گواه صدق مدعى باشد.
یعنى آنچه که ادعا شده همان واقع شود. براى مثال اگر ادعا کرده، کور را شفا مىدهد.
به جاى آن کر شفا پیدا نکند و نیز آن معجزه، آورنده خود را تکذیب نکند. مثلا به سخن آید و بگوید این مدعى دروغگو است.
به عبارت دیگر در معجزه سه حیثیت و جهت وجود دارد:
اول: جهت معجزه گر است (که باید مدعى منصب الهى و تحدّى کننده و ... باشد و هدف او هم اثبات امر محالى نباشد).
دوم: جهت خود معجزه است. (که باید خارق عادت بوده و گواه صدق ادعا باشد و از امور شرّ هم نباشد.)
سوم: جهت مردمى که براى آنها معجزه صورت مىگیرد (که باید از آوردن مثل آن معجزه ناتوان باشند.)
تفاوت هاى معجزه با خوارق عادات دیگر:
معجزه یک عمل خارق عادت است و مثل بقیه اعمال خارق عادت علتى برتر از علل طبیعى دارد که علامه طباطبائى از آن تعبیر به اراده مىکرد. حال بر ماست که تفاوت معجزه را با خوارق عادات دیگر مثل سحر، کرامت و ... بیان کنیم:
الف: تفاوت معجزه با سحر و اعمال مرتاضان:
قرآن کریم به سحر و جادو اشاره کرده است (بقره/ 102 و طه/ 66) این عمل خارقالعاده در شریعت اسلام حرام شمرده شده است.1 و در قوانین اسلامى، ساحر محکوم به اعدام مىشود. تفاوتهاى اساسى سحر با معجزه عبارتند از:
1. معجزه قابل تعلیم و تعلّم نیست بلکه عنایتى الهى و به اذن خداست. امّا سحر قابل تعلیم و تعلّم است. یعنى انسان مىتواند نزد استاد فرا گیرد و به دیگران بیاموزد. در قرآن کریم نیز اشارهاى به قابل تعلیم بودن سحر شده است یُعَلِّمُونَ النَّاسَ السِّحْرَ.2
2. معجزه سببى غیر مغلوب دارد چون متکى به قدرت نامحدود خداست یعنى امرى نامحدود و حق است که کسى بر آن مسلط نمىشود و باطل نمى گردد.
امّا سحر و ساحر مراتبى دارند و هر جادوئى با جادوى برتر مغلوب مىشود و باطل مىگردد. یعنى امرى محدود و باطل است. چون متکى بر قدرت محدود انسان است.
علامه طباطبائى (ره) تفاوت اصلى سحر و معجزه را همین مطلب مىداند.3
3. معجزه همراه با تحدّى (مبارزه طلبى) است یعنى معجزهگر دیگران را دعوت مىکند که مثل آن معجزه را بیاورند. و همینکه نتوانند مثل آن معجزه را بیاورند و عاجز شوند دلیل حقانیت آن معجزه و معجزهگر است.
قرآن کریم نیز به عنوان یک معجزه این مبارزه طلبى را در موارد متعددى اعلام مى کند.4
4. معجزه مىتواند ماهیت چیزى را عوض کند امّا سحر ماهیت چیزى را عوض نمىکند (قلب ماهیت نمىکند) یعنى جادوگر، شعبدهباز و ... با مهارت در قوه بینائى یا خیال افراد تصرف مىکنند و چیزى را بر خلاف واقعیت آن نمایش مىدهند. براى مثال کاغذى را تبدیل به اسکناس درشت مىکنند. و پس از ساعاتى همان کاغذ اصلى در دست شماست. قرآن کریم نیز به خیالى بودن سحر اشاره کرده است.5 امّا در معجزه اینگونه نیست مثلا اگر انسانى مسخ شد واقعا تغییر ماهیت مىدهد و کاذب نیست.
5. سحر ممکن است به دیگران ضرر بزند و اختلاف بین زن و شوهر بیندازد همانطور که قرآن کریم نیز به این مطلب اشارهاى دارد.6 و لذا علامه طباطبائى (ره) در مورد سحر و کهانت و ... تعبیر «شرور» را بکار مىبرد.7 امّا معجزه خیر است و براى هدایت بشر است و اگر ضرر براى دیگران داشته باشد، نقض غرض مىشود و خلاف حکمت الهى است و لذا معجزه موجب ضرر به دیگران نیست.
6. معجزه قابل تکرار نیست چون اختیار آوردن آن به دست انسان نیست بلکه به اذن خدا است. امّا سحر قابل تکرار است چون این ساحر است که تصمیم مىگیرد آن عمل انجام شود یا نشود.
7. تفاوت در هدف: معجزه هدفى عالى و تربیتى دارد یعنى هدف آن اصلاح جامعه و عقاید مردم است. امّا سحر و ساحران معمولا اهداف بىارزش و دنیائى دارند. و گاهى بىهدف هستند.8
8. تفاوت در پدیده آورنده: حالات و صفات پدید آورندگان معجزه و سحر متفاوت است.
معجزه گران، انبیاء الهى هستند که داراى صفات عالى انسانى مثل پاکدامنى، حق طلبى و پارسائى هستند و براى پول و ثروت و مقام و منافع شخصى کار نمىکنند. بلکه هدف آنها هدایت مردم و اصلاح جامعه است.
امّا ساحران افرادى منحرف، اغفالگر و سودجو هستند، که هرگز روى رستگارى نمىبینند وَ لا یُفْلِحُ السَّاحِرُون9 و 10 تذکر: همین تفاوتها غالبا در مورد تفاوت معجزه با اعمال مرتاضان نیز صادق است. مرتاضان با نوعى ورزش جسمى- روحى توانایى انجام کارهاى خارق عادت را پیدا مىکنند که در آن موارد نیز اراده شخص مرتاض همراه با اسباب غیر عادى در کار است.11
ب: تفاوت معجزه و کرامت:
معجزه و کرامت هر دو عمل خارق العادهاى است که متکى بر نیروى ماوراء طبیعى است.
اما چند تفاوت دارند:
1. معجزه همراه با تحدّى (مبارزهطلبى) است امّا کرامت اینگونه نیست. از این رو کراماتى که از اولیاء الهى صادر مىشود، مثل شفا دادن بیماران توسط امام رضا (ع) همراه با تحدّى نیست.
2. معجزه همراه با ادعاى نبوت یا منصبى الهى است امّا کرامات اینگونه نیست و صاحب کرامت ممکن است هیچگونه ادعائى نداشته باشد.
3. کرامات از اولیاء الهى صادر مىشود چه پیامبر یا امام باشند یا نباشند. امّا معجزه از کسى صادر مىشود که منصبى الهى (نبوت یا امامت) داشته باشد.
تذکر: البته معجزه و کرامت هر دو از امور خارق العاده الهى شمرده مىشود که قابل تعلیم و تعلّم نیست و تحت تأثیر نیروى قوىترى واقع نمىشود و مخصوص بندگان خاص خداست.12 پس انسانهایى که پیامبر یا امام نیستند هم مىتوانند اعمال خارق عادت داشته باشند که به آنها کرامت مىگوییم.
قرآن کریم به دو نمونه از این کرامات اشاره کرده که مورد استدلال متکلمان و مفسران نیز واقع شده است. یکى از کرامات حضرت مریم (س) (مریم/ 16 به بعد) و دوم داستان آصف و آوردن تخت بلقیس براى سلیم
پاورقی:
1. ر. ک: امام خمینى (ره)، تحریر الوسیله، ج 2، ص 477، مسأله ثالث و تفسیر نمونه، ج 1، ص 379
2. بقره/ 102
3. المیزان، ج 1، ص 82 و نیز ر. ک: استاد مصباح، آموزش عقاید، ص 265 (دو جلدى)
4. إِنْ کُنْتُمْ فِی رَیْبٍ مِمَّا نَزَّلْنا عَلى عَبْدِنا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ وَ ... (بقره/ 22)
5. فَإِذا حِبالُهُمْ وَ عِصِیُّهُمْ یُخَیَّلُ إِلَیْهِ مِنْ سِحْرِهِمْ أَنَّها تَسْعى (طه/ 66)
6. فَیَتَعَلَّمُونَ مِنْهُما ما یُفَرِّقُونَ بِهِ بَیْنَ الْمَرْءِ وَ زَوْجِهِ (بقره/ 102)
7. المیزان، ج 1، ص 82
8. براى اطلاع بیشتر ر. ک: تفسیر نمونه، ج 8، ص 358- 359
9. یونس/ 77
10. براى اطلاع بیشتر ر. ک: تفسیر نمونه، ج 8، ص 358- 359
11. ر. ک: علامه طباطبائى؛ اعجاز قرآن، ص 122
12. براى اطلاعات بیشتر ر. ک: استاد مصباح یزدى، آموزش عقاید، ص 265 و نیز تفسیر نمونه، ج 13، ص 45 و کشف المراد فى شرح تجرید الاعتقاد، علامه حلى و خواجه طوسى»، ص 351
- ۹۵/۰۹/۲۴