یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها


مشهور است که زنی در سال سختی، تنگى بر او زور آورد. اولاد و احفادش همه از زحمت گرسنگى به تنگ آمدند.

از شدّت استهلاک و اضطرار، آن زن به مردى (آهنگر) که تموّل و ثروت داشت اظهار حال خود نمود.

آن شخص گفت: اگر اطاعت مى‏کنى و به آنچه مى‏گویم راضى مى‏شوى، آنچه مى‏خواهى میسّر است.

زن قبول نکرد و اطفال بیتابى مى ‏کردند. لا علاج، باز رجوع به آن شخص کرد و همان جواب شنید.

زن گفت: اطاعت مى‏کنم به شرط مکان خلوت، که غیر من و تو در آنجا کسى نباشد.

مرد قبول کرد و او را به خانه برد و درها محکم ببست و به جانب زن میل نمود.

زن گفت: شرط من به عمل نیامد و غیر من و تو، پنج کس دیگر در اینجا حاضر هستند، که خدا باشد و دو فرشته تو و دو فرشته من که کاتب اعمالند.

مرد که این بشنید، آتش شهوت بر او سرد شد و از آن عمل قبیح، دست بداشت و از نقد و جنس به‌قدر مقدور به آن زن داد و زن صالحه به او دعا کرده گفت:

خداوندا، چنان‌که او از خوف تو آتش شهوت به من سرد کرد، تو آتش دنیا و آخرت به او سردکن.

دعاى آن زن به حیّز اجابت رسید و بعدازآن، آن مرد در حدّادى (آهنگری) که حرفه او بود، دیگر محتاج به آلت انبر و آتش‌گیر نشد. و به دستش آهن‌ها را از کوره بیرون مى‏آورد و کار مى‏کرد.1

 

به‌راستی توجه به مسئله که خداوند در همه‌جا حاضر و ناظر است، چقدر می‌تواند انسان را بر ترک معاصی یاری نماید.

همچنان که امام خمینی (ره) فرمود: «عالم محضر خداست؛ در محضر خدا معصیت نکنید».

 

و چه زیبا فرمود خداوند حکیم در قرآن کریم:

هُوَ مَعَکُمْ أَیْنَ ما کُنْتُمْ وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصیرٌ 2

«او با شما است هر جا که باشید، و خدا به آنچه مى ‏کنید بینا است».

او هر جا که باشید با شما است، براى اینکه به شما احاطه دارد، و در هیچ مکان و پوششى از او غایب نیستید. احاطه خداى تعالى به ما تنها احاطه مکانى نیست، بلکه در همه احوال و اوقات نیز به ما احاطه دارد.3

او به هر چیزى عالم است، چون نتیجه حاضر بودن او نزد مردم و جدا نشدنش از ایشان و عالم بودنش به هر چیز این است که بیناى به اعمال ایشان نیز باشد، ظاهر اعمالشان را ببیند و باطن آن را که همان نیت‏ها و مقاصد درونى ایشان است، ناظر باشد.4



پاورقی:

1. شرح مصباح الشریعة / ترجمه عبدالرزاق گیلانى، ص: 275

2. سورۀ حدید، آیۀ 4

3. المیزان فی تفسیر القرآن، ج‏19، ص: 146

4. همان منبع