یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

خداوند در قرآن کریم تمثیل زیبایی برای مؤمن و مُشرک فرموده است:

«ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً رَجُلاً فیهِ شُرَکاءُ مُتَشاکِسُونَ وَ رَجُلاً سَلَماً لِرَجُلٍ هَلْ یَسْتَوِیانِ مَثَلاً»1

خداوند مردى را مثال زده که چند شریک ناسازگار بر سر او نزاع کنند؛ و مردى را مثال زده که تنها مملوک یک نفر باشد؛ آیا این دو در مثل با هم یکسانند؟!

 

این آیه متضمن مثلى است که خداى تعالى براى انسان مُشرک و انسان مؤمن موحد زده است:

مشرکى که ارباب و آلهه متعدد و مختلف مى‏پرستد؛ طوری که همه آن آلهه در شخص وى شریکند و بر سر او با هم مشاجره دارند؛ این خدا به او دستور مى‏دهد کارى را انجام دهد و آن خداى دیگر او را از آن عمل نهى مى‏کند؛ و هر یک از خدایان مى‏خواهند که مشرک نامبرده بنده خصوصى او باشد و تنها او را خدمت کند.

و موحدى که خالص در اختیار یک مخدوم است واحدى با آن مخدوم در وى شرکت ندارد. در نتیجه موحد تنها او را بر طبق اراده‏اش خدمت مى‏کند، بدون اینکه کسى با خدا بر سر او منازعه داشته باشد و نزاعش منجر به حیرت گردد.2

نتیجه اختلاف خدایان دروغین این میشود که آن مرد بدون منفعت باقى مى‏ماند؛ و سرنوشت مؤمنی که در اختیار خدای یکتا است این میشود که شخص مؤمن موحد به ثمره خدمت خود مى‏رسد.3

 

مفسر بزرگ شیعه مرحوم علی بن ابراهیم قمی دربارۀ این آیه می­فرماید:

این آیه تمثیلی در بارۀ علی علیه السلام و دربارۀ کسانی است که به آن حضرت ظلم کردند و حقش را غصب نمودند؛ و مراد از «مُتَشاکِسُونَ» همان کسانی هستند نسبت به علی علیه­ السلام کینه ورزیدند؛  و مراد از «رَجُلًا سَلَماً لِرَجُلٍ» أمیرالمؤمنین  علیه ا­لسلام است که تسلیم امر رسول خدا صلی­ الله ­علیه­ وآله بود.4

همچنانکه از امیرالمؤمنین علیه­السلام روایت شده که در مورد این آیه فرمودند:

«أنا ذاک الرجل السلم لرسول الله صلّی الله علیه وآله»5

من این مرد هستم که تسلیم رسول خدا (صلی ­الله ­علیه ­وآله) مى‏باشم.

 

همچنین از امام باقر علیه­السلام روایت شده که فرمودند:

«الرجل السلم للرجل حقا علی و شیعته»6

شخصی که تنها فرمانبر یک نفر است، در واقع علی (علیه­ السلام) و شیعیان او هستند.

مرحوم استرآبادى دربارۀ این روایت میفرماید: مراد از «الرجل السلم» شیعیان حضرت علی علیه ­السلام هستند که تنها ولایت و محبت آن حضرت و اولادش را دارند و تنها از ایشان اطاعت می­کنند.7



پی‌نوشت:

1. سوره زمر، آیه 29

2. المیزان فی تفسیر القرآن، ج‏17، ص 258

3. تفسیر القمی، ج‏2، ص: 249

4. تفسیر القمی، ج‏2، ص: 249

5. مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج‏8، ص 775

6. مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج‏8، ص 775

7. تأویل الآیات الظاهرة، ص: 505