یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

اختلاف نظر شیعه و اهل تسنن دربارۀ مسئلۀ امامت

دوشنبه, ۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۱:۱۴ ب.ظ

برخلاف اهل تسنن که امامت را وابسته به انتخاب و رأی مردم می‌دانند، در نظر شیعه امامت منصبی الهی و در تداوم رسالت پیامبر صلی‌الله علیه وآله مباشد.

 البته در منابع اهل تسنن نیز به الهی بودن این منصب اشاره شده است. همچنان که نقل کرده‌اند:


رسول خدا صلی‌الله علیه وآله اسلام را بنى حنیفة وبنى عامر عرضه کرد.

مردی از آن قوم به رسول خدا صلی‌الله علیه وآله عرض کرد:

«أرأیت إن نحن بإیعناک على أمرک ثم أظفرک الله على من خالفک أیکون لنا الأمر من بعدک»

اگر ما با تو بیعت کردیم و خداوند تو را بر مخالفانت پیروز گرداند، آیا بعد از خودت امر (جانشینی) را به ما واگذار می‌کنی؟

رسول خدا صلی‌الله علیه فرمود:

«الأمر إلى الله یضعه حیث شاء»1

این امر (جانشینی پیامبر) در دست خداوند است و به هرکس بخواهد می‌سپارد.

 

هرچند تعیین خداوند از طرف خداوند است، ولی اگر برفرض این امر به امت واگذار می‌شد، بهتر از آنکه خدا و رسولش معرفی کرده بودند کسی سزاوار این مقام نبود.

مقام معظم رهبری دراین‌باره می‌فرمایند:

«قضیه‌ى امامت و ولایت آن‌چنانی که در تاریخ اسلام هم مشخص است، معلوم است، یک قضیه‌ى الهى است. این‌جور نیست که پیغمبر اکرم با محاسبه‌ى شخصى خود، امیرالمؤمنین را انتخاب کرده باشد؛ اگرچه همه‌ى محاسبات شخصى هم هرکسی را به همین نتیجه می‌رساند که جانشین پیغمبر على است؛ اما اقدام پیغمبر، یک اقدام الهى بود».2



پی‌نوشت:

1. السیرة الحلبیة، ج 2، ص 154

2. دیدار هزاران نفر از قشرهای مختلف مردم در سالروز عید سعید غدیر 1388/9/15