یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها


یکی از مصائب سخت اهل‌بیت علیهم‌السلام بعد از حادثۀ عاشورا، مصیبت اسارت خاندان سیدالشهداء علیه‌السلام است.

بی‌رحمی‌ها و شکنجه‌هایی که در جریان اسارت از سوی قوم سنگدل آل زیاد بر اهل‌بیت آن حضرت وارد شد، اعم از مصائب شام غریبان و مصائب کوفه و شام و اذیت‌هایی که در مسیر کوفه و شام متحمل شدند، دل هر انسانی را به درد می‌آورد.

یکی از این مصائب دردآور، رنج‌هایی است که در مسیر سخت کوفه تا شام بر این حضرات وارد کردند.

از امام باقر علیه‌السلام نقل ‌شده که از پدرش حضرت زین‌العابدین علیه‌السلام دربارۀ نحوۀ انتقال اسراء به شام توسط قوم یزید سؤال نمود. امام سجاد علیه‌السلام در جواب فرمودند:

«حَمَلَنِی عَلَى بَعِیرٍ یَظْلَعُ بِغَیْرِ وِطَاءٍ وَ رَأْسُ الْحُسَیْنِ ع عَلَى عَلَمٍ وَ نِسْوَتُنَا خَلْفِی عَلَى بِغَالٍ فأکف وَ الْفَارِطَةُ خَلْفَنَا وَ حَوْلَنَا بِالرِّمَاحِ إِنْ دَمَعَتْ مِنْ أَحَدِنَا عَیْنٌ قُرِعَ رَأْسُهُ بِالرُّمْحِ حَتَّى إِذَا دَخَلْنَا دِمَشْقَ صَاحَ صَائِحٌ یَا أَهْلَ الشَّامِ هَؤُلَاءِ سَبَایَا أَهْلِ‏ الْبَیْتِ‏ اللعون»1

مرا بر شترى که لنگ راه می‌رفت و بدون جهاز بود سوار کردند و سر مبارک امام حسین هم بر فراز نیزه بود و زنانمان به دنبال ما بر قاطران بدون زین سوار بودند. دشمنان با نیزه‏ها به دنبال و اطراف ما بودند! هرگاه چشم یکى از ما گریان می‌شد با نیزه بر سر او می‌زدند! وقتى با این کیفیت داخل دمشق شدیم شخصى فریاد زد: اى اهل شام! اینان اسیران اهل‌بیت ... (!) هستند.



پی نوشت:

1. إقبال الأعمال (ط - القدیمة)؛ ج‏2؛ ص 583