یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

آیه‌ای نویدبخش برای ایرانیان!

جمعه, ۱۰ آذر ۱۳۹۶، ۰۸:۱۳ ب.ظ

خداوند در قرآن کریم می فرماید:

«ها أَنْتُمْ هؤُلاءِ تُدْعَوْنَ لِتُنْفِقُوا فی‏ سَبیلِ اللَّهِ فَمِنْکُمْ مَنْ یَبْخَلُ وَ مَنْ یَبْخَلْ فَإِنَّما یَبْخَلُ عَنْ نَفْسِهِ وَ اللَّهُ الْغَنِیُّ وَ أَنْتُمُ الْفُقَراءُ وَ إِنْ تَتَوَلَّوْا یَسْتَبْدِلْ قَوْماً غَیْرَکُمْ ثُمَّ لا یَکُونُوا أَمْثالَکُمْ»1

وقتى به شما دعوت مى‏شوید که در راه خدا انفاق کنید، بعضى از شما بخل مى‏ورزد؛ و هر کس بخل بورزد، از سود بردن خودش بخل ورزیده و خدا احتیاجى به شما ندارد؛ این شمایید که سراپا فقیرید و اگر از دعوت اسلام سر برتابید، خداوند به جاى شما قومى دیگر قرار مى‏دهد که اصلا از شما (اعراب) نباشند و مثل شما هم رفتار نکنند.

 

مرحوم طبرسی این کلام خداوند که فرمود « وَ إِنْ تَتَوَلَّوْا یَسْتَبْدِلْ قَوْماً غَیْرَکُمْ ثُمَّ لا یَکُونُوا أَمْثالَکُمْ » را چنین تفسیر کرده اند:

«اگر از فرمان خدا و دستور رسولش سرپیچى کنید، خداوند مردمى فرمانبردارتر از شما را جایگزین شما خواهد ساخت و آنان مانند شما نخواهند بود؛ بلکه از شما بهتر بوده و بیشتر مطیع فرمان الهى هستند»2

 

در بعضی از روایات این فقره از آیه را در مورد ایرانیان میدانند.

در درالمنثور از ابوهریره روایت شده که رسول خدا (صلی الله علیه وآله) آیه « وَ إِنْ تَتَوَلَّوْا یَسْتَبْدِلْ قَوْماً غَیْرَکُمْ » را تلاوت کرد.

از حضرت سؤال کردند: «این افراد که اگر ما از دستور خدا و رسولش سرپیچی کنیم جایگزین ما شده و مثل ما نخواهند بود، چه کسانی هستند»؟

رسول خدا (صلی الله علیه وآله) در حالى که سلمان در کنارشان بود فرمودند:

حضرت دست خود را روى شانه سلمان (سلام الله علیه) زده و فرمود:

«هذا و قومه و الذی نفسی بیده لو کان الایمان منوطا بالثریا لتناوله رجال من فارس‏»3

منظور از آن افراد، این شخص (سلمان) و قوم او هستند. سوگند به خداوندى که جانم در دست او است، اگر ایمان بسته به ستاره ثریّا باشد مردانى از فارس آن را بچنگ خواهند آورد.



پی نوشت:

1. سوره محمد، آیه 38

2. مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج‏9، ص: 164

3. الدر المنثور فی تفسیر المأثور، ج‏6، ص: 67