یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

وقتی انسان کسی را دوست داشته باشد، سعی می‌کند در نزد او کارهایی که او دوست دارد را انجام دهد و از کارهایی که بدش می‌آید اجتناب کند.

ما هم اگر حضرات معصومین را دوست داریم باید به آنچه آن‌ها دوست دارند عمل کنیم و ازآنچه ایشان کراهت دارند اجتناب کنیم.

چه بسیار کارهای بدی که در نزد دشمنان رواج دارد و ما هم به خاطر هوا و هوس و دنیاگرایی دنباله‌رو آنان می‌شویم. درحالی‌که این اعمال مخالف آموزه‌های اسلام هستند.

تجمل‌گرایی، میهمانی‌های مختلط، روابط غیر مشروع، پوشش‌های آن‌چنانی، خوردنی‌ها و نوشیدنی‌های حرام، تفریحات ناسالم، موسیقی‌های غیرمجاز و ... نمونه‌هایی از کارهایی هستند که گاه به دلیل جذابیت‌های ظاهری و گاه به دلایلی چون تقلید کورکورانه و مدگرایی، در میان جامعۀ اسلامی رسوخ کرده و رفته‌رفته به یکی از عادات و رسوم تبدیل‌شده‌اند.

دور شدن از معارف اهل‌بیت عصمت و طهارت نیز آسیب‌های خاصی به دنبال دارد که جامعه اهل سنت به آن‌ها گرفتارشده‌اند. لذا لازم است کسی که خود را شیعه اهل‌بیت علیهم‌السلام و پیرو دستورات آنان می‌داند، مراقب باشد که در اعمال و افکار خویش دچار این آسیب‌ها نگردد.

 

از رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله روایت شده که به امام علی علیه‌السلام فرمودند:

«یَا عَلِیُّ قُلْ‏ لِأَصْحَابِکَ‏ الْعَارِفِینَ بِکَ یَتَنَزَّهُونَ عَنِ الْأَعْمَالِ الَّتِی یُقَارِفُهَا عَدُوُّهُمْ فَمَا مِنْ یَوْمٍ وَ لَیْلَةٍ إِلَّا وَ رَحْمَةُ اللَّهِ تَغْشَاهُمْ فَلْیَجْتَنِبُوا الدَّنَس‏»1

اى على، به یارانت که مقام تو را مى‏شناسند، بگو از کارهاى بدى که دشمنانشان انجام مى‏دهند پرهیز کنند. زیرا روز و شبى نباشد مگر آنکه رحمت خداوند آن‌ها را فرامی‌گیرد. پس باید از پلیدى دورى نمایند.



پی نوشت:

1. تفسیر فرات الکوفی؛ ص 267

  • ۹۶/۰۹/۲۴

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.