یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

بر اساس روایات معصومین علیهم‌السلام، مؤمنین از یک طینت آفریده‌شده‌اند. همین امر باعث ارتباط روحی و عاطفی آنان با یکدیگر شده است.

 

از امام صادق علیه‌السلام روایت شده که فرمودند:

«لِکُلِّ شَیْ‏ءٍ شَیْ‏ءٌ یَسْتَرِیحُ إِلَیْهِ وَ إِنَّ الْمُؤْمِنَ یَسْتَرِیحُ إِلَى أَخِیهِ الْمُؤْمِنِ کَمَا یَسْتَرِیحُ الطَّیْرُ إِلَى شَکْلِه‏»1

هر چیزى به چیزى آسایش و راحتى مى ‏یابد و راحتى مؤمن در اُنس با برادر مؤمن اوست، همچنان که راحتى پرنده در اُنس با پرنده دیگر است.

 

از جابر جعفى روایت شده که گفت:

در نزد امام باقر علیه‌السلام بودم که دلم گرفت و محزون شدم.

به حضرت عرض کردم: گاهى بدون اینکه مصیبتى به من برسد یا ناراحتى سراغم بیاید، اندوهگین می‌شوم تا آنجا که خانواده و دوستم اثرش را در رخسارم مشاهده می‌کنند.

حضرت فرمود:

«نَعَمْ یَا جَابِرُ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَلَقَ الْمُؤْمِنِینَ مِنْ طِینَةِ الْجِنَانِ وَ أَجْرَى فِیهِمْ مِنْ رِیحِ رُوحِهِ‏ فَلِذَلِکَ الْمُؤْمِنُ أَخُو الْمُؤْمِنِ لِأَبِیهِ وَ أُمِّهِ‏ فَإِذَا أَصَابَ رُوحاً مِنْ تِلْکَ الْأَرْوَاحِ فِی بَلَدٍ مِنَ الْبُلْدَانِ حُزْنٌ حَزِنَتْ هَذِهِ لِأَنَّهَا مِنْهَا»2

آرى اى جابر خداوند عزوجل مؤمنین را از طینت بهشتى آفرید و از نسیم روح خویش در آن‌ها جارى ساخت، ازاین‌رو است که مؤمن برادر پدر و مادرى مؤمن است. پس هرگاه بیکى از آن ارواح در شهرى اندوهى برسد، آن روح دیگر اندوهگین می‌شود، زیرا از جنس اوست.



پی نوشت:

1. المؤمن؛ تألیف حسین بن سعید کوفى اهوازى؛ قرن سوم؛ ص 39

2. الکافی (ط - الإسلامیة)؛ ج‏2؛ ص 166

  • ۹۶/۱۰/۱۰

دل گرفتگی