آیا بهشت و دوزخ الآن موجودند؟
اکثر دانشمندان اسلامى معتقدند که این دو هماکنون وجود خارجى دارند و ظواهر آیات قرآن نیز این نظر را تائید مىکند، بهعنوان نمونه:
1-آیه «وَ سارِعُوا إِلى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّکُمْ وَ جَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِین»[1]
بر یکدیگر سبقت بجوئید براى رسیدن به آمرزش پروردگار خود و بهشتى که وسعت آن آسمانها و زمین است و براى پرهیزگاران آماده شده است.
در این آیه و درآیات فراوان دیگرى تعبیر به «اعدت» (مهیا شده) یا تعبیرات دیگرى از همین ماده، گاهى در مورد بهشت و گاهى درباره دوزخ، آمده است.[2]
از این آیات استفاده مىشود که بهشت و دوزخ هماکنون آمادهشدهاند اگرچه براثر اعمال نیک و بد انسانها توسعه مىیابند (دقت کنید).
2- درآیات مربوط به معراج در سورۀ نجم مىخوانیم:
«وَ لَقَدْ رَآهُ نَزْلَةً أُخْرى عِنْدَ سِدْرَةِ الْمُنْتَهى عِنْدَها جَنَّةُ الْمَأْوى»:[3]
بار دیگر پیامبر جبرئیل را نزد سدرة المنتهى در آنجا که بهشت جاویدان قرار داشت مشاهده کرد.
این تعبیر گواه دیگرى بر وجود فعلى بهشت است.
3- در سوره تکاثر مىفرماید:
«کَلَّا لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْیَقِینِ لَتَرَوُنَّ الْجَحِیمَ ثُمَّ لَتَرَوُنَّها عَیْنَ الْیَقِینِ»:[4]
اگر علم الیقین داشتید دوزخ را مشاهده مىکردید سپس به عین الیقین آن را مىدیدید.
در روایات مربوط به معراج و روایات دیگر نیز نشانههاى روشنى بر این مسئله دیده مىشود.[5]
[1] آل عمران: 133
[2] به آیات توبه: 89، توبه: 100، فتح: 6، بقره: 24، آلعمران: 131، آلعمران:
133، حدید: 21 مراجعه شود.[3] نجم: 13 و 14 و 15
[4] تکاثر: 5 و 6 و 7
[5] - باید توجه داشت که بهشت جهان دیگر که اکنون موردبحث است غیر از بهشتى است که آدم در آن بود و قبل از آفرینش آدم وجود داشت.
منبع مطلب:
تفسیر نمونه، آیتالله مکارم شیرازى، ج3، ص 92
- ۹۷/۰۱/۱۸