یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها


در بسیاری از منابع روایی شیعه و سنی آمده است که رسول خدا صلی الله علیه و آله در بارۀ سبط دلبندشان حضرت حسن بن علی علیه السلام فرمودند:

«حُسَیْنٌ‏ مِنِّی‏ وَ أَنَا مِنْ حُسَیْنٍ أَحَبَّ اللَّهُ مَنْ أَحَبَّ حُسَیْنا»[1]

حسین از من است و من از حسین هستم. خدا دوست دارد کسی را که حسین را دوست بدارد.

 

در مورد اینکه مراد از « حسین از من است» چیست، دو وجه میتوان ذکر کرد:

وجه اول این است که حضرت سیدالشهدا ء علیه السلام از نسل و ذریه رسول خدا صلی الله علیه و آله است. لذا حضرت رسول (ص) ان حضرت را از خود دانست.

وجه دوم هم این است که اباعبدالله علیه السلام در خلقیات و فضائل مانند اشرف کائنات محمد مصطفی صلّی الله علیه و آله بود.

 

اما در مورد اینکه معنی فرمایش « من از حسین هستم» چیست، چند بیان گفته شده است.

تفسیر معروف این کلام این است که، از آنجا که امام حسین علیه السلام تداوم بخش رسالت رسول خدا صلی الله علیه و آله بود و با قیام و شهادت خود دین آن حضرت را احیاء کرد، حضرت سیدالانبیاء علیه السلام خود را از امام حسین علیه السلام دانستند؛ زیرا این سیدالشهداء علیه السلام بود که نام و آئین آن حضرت را احیاء نمود؛ و از اینجاست که گفته اند: «الاسلامُ محمدیُّ الحُدوث و حُسَینیُّ البَقاء».

تفسیر دیگر این است که حضرت رسول (ص) با این حدیث کمال اتحاد روحی و اتصال معنوی و پیوند قلبی بین خود و حسین بن علی (ع) را بیان فرموده اند.

دیگر این که این روایت اشاره به «وحدت کامل فکری، روحی و رفتاری آن دو بزرگوار» دارد.

معنای دیگری که برای این بیان نورانی میتوان ذکر کرد این است که حضرت رسول صلی الله علیه و آله خواستند بگوین که «من و حسین هردو از یک حقیقت هستیم».

 

حضرت سیدالانبیاء علیه السلام پس از آنکه چنین پیوند عمیق خود و حسین بن علی علیه السلام را بیان کردند، دوستی ایشان را دوستی خداوند فرمودند.

چه بسا رسول خدا صلی الله علیه و آله خواستند بگویند: «حال که حسین و من یکی هستیم و از طرف دیگر دوستی و دشمنی با من دوستی و دشمنی با خداوند است، پس دوستی و دشمنی با حسین نیز دوستی و دشمنی با خداوند است».



[1] کامل الزیارات ؛ ص52