یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

حکمت معلوم نبودن زمان قیامت برای انسان

چهارشنبه, ۲ خرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۴۶ ب.ظ

یکی از سؤالاتی که برای انسان‌ها پیش می‌آید و در طول تاریخ از انبیاء الهی پرسیده می‌شد، سؤال از زمان وقوع قیامت است:

«یَقُولُونَ مَتىهذَا الْوَعْدُ إِنْ کُنْتُمْ صادِقِینَ»[1] (مىگویند: اگر راست مىگویید، این وعده کى خواهد بود؟!)

«یَسْئَلُونَکَ عَنِ السَّاعَةِ أَیَّانَ مُرْساها»[2] (از قیامت از تو سؤال مىکنند که وقوع آن در چه زمانى است؟)

 

قرآن کریم پاسخ این سؤال را چنین بیان می‌کند:

«قُلْ إِنَّمَا الْعِلْمُ عِنْدَ اللَّهِ وَ إِنَّما أَنَا نَذِیرٌ مُبِینٌ» (بگو: علم آن فقط نزد خداست و من جز اخطار کنندهاى آشکار نیستم).[3]

در این آیه علم به فرارسیدن قیامت از علوم اختصاصی خداوند دانسته شده است و احاطه بر این علم پروردگار برای هیچ‌کس ممکن نیست.

 

در تفسیر نمونه، حکمت مخفی بودن زمان فرارسیدن قیامت بر غیر خداوند چنین بیان شده است:

اگر تاریخ قیامت معلوم بود هرگاه فاصله زیادى داشت مردم در غفلت فرومی‌رفتند و اگر فاصله کم بود حالتى شبیه به اضطرار پیدا مىکردند و درهرحال، هدف‌های تربیتى ناتمام مىماند.[4]

عدم آگاهى از وقوع رستاخیز به‌ضمیمه ناگهانى بودن و با توجه به عظمت ابعاد آن سبب مىشود که هیچ‌گاه مردم قیامت را دور ندانند و همواره در انتظار آن باشند، به‌این‌ترتیب خود را براى نجات در آن آماده سازند و این عدم آگاهى اثر مثبت و روشنى در تربیت نفوس و توجه آن‌ها به مسئولیت‌ها و پرهیز از گناه خواهد داشت.[5]

بر طبق آیه «إِنَّ السَّاعَةَ آتِیَةٌ أَکادُ أُخْفیها لِتُجْزىکُلُّ نَفْسٍ بِما تَسْعى»[6] نیز علت مخفى نگاه‌داشتن تاریخ قیامت آن است که «خداوند مىخواهد هرکسی را به تلاش و کوشش‌هایش پاداش دهد» و به تعبیر دیگر: با مخفى بودن آن‌یک نوع آزادى عمل براى همگان پیدا مىشود و از سوى دیگر چون وقت آن دقیقاً معلوم نیست و در هرزمانی محتمل است نتیجهاش حالت آماده‌باش دائمى و یا پذیرش سریع برنامههاى تربیتى است.[7] چراکه اگر تاریخ قیامت تعیین مىشد هرگاه زمانش دور بود همه در غفلت و غرور و بی‌خبری فرومی‌رفتند و هرگاه زمانش نزدیک بود ممکن بود آزادى عمل را از دست بدهند و اعمالشان جنبه اضطرارى پیدا کند و در هر دو صورت هدف‌های تربیتى انسان عقیم مىماند، به همین دلیل تاریخ قیامت از همه مکتوم است، همان‌گونه که تاریخ شب قدر همان شبى که فضیلت هزار ماه دارد و یا تاریخ قیام حضرت مهدى علیه‌السلام.[8]



[1] ملک/ 25

[2] اعراف/ 187

[3] ملک/ 25

[4] تفسیر نمونه، ج‏24، ص 352

[5] تفسیر نمونه، ج‏7، ص 43

[6] طه/ 15

[7] تفسیر نمونه، ج‏13، ص 171

[8] تفسیر نمونه، ج‏18، ص 95