یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

آیۀ 71 و 72 سورۀ یونس، حکایت از شجاعت و قاطعیت مثال‌زدنی حضرت نوح علیه‌السلام در انجام رسالتش دارد؛ طوری که دراین مسیر از هیچ تهدیدی نمی‌هراسید.


وقتی وجود آن حضرت و سخنانش بر کفار گران آمد، تصمیم به کشتن و دورکردن آن حضرت از خود نمودند.[1]

 

آن حضرت وقتی با تهدید کفار روبرو شد به آنان فرمود:

«اى قوم من، اگر توقفم درمیان شما ویادآورى کردن آیات الهى برایتان غیرقابل‌تحمل است، هرکار از دستتان ساخته است انجام دهید و کوتاهى نکنید؛ چراکه من بر خدا تکیه کرده ‏ام و به همین دلیل از غیر او نمى‏ترسم».

سپس تاکید کرد که «اکنون که چنین است فکر خود را جمع کنید و از بت‌هاى خود نیز دعوت کنید تا در تصمیم گیرى به شما کمک کنند، آن چنان که هیچ‌چیز بر شما مکتوم نماند و اندوهى از این نظر بر خاطر شما نباشد؛ بلکه با نهایت روشنى تصمیم خود را دربارۀ من بگیرید».

و فرمود: «اگر مى‏توانید برخیزید و به زندگى من پایان دهید و لحظه ‏اى مرا مهلت ندهید».[2]

 

حضرت نوح علیه‌السلام در آیۀ بعد نتیجۀ توکل بر خداوند را چنین بیان کرد که:

«اگر شما از من اعراض کنید و دعوتم را نپذیرید، من از اعراض شما هرگز متضرر نخواهم شد؛ من درصورتی از اعراض شما متضرر خواهم شد که از شما اجر و مزدی طلب کرده باشم و با اعراض شما آن اجر از من فوت شود. درحالی که من از شما انتظار هیچ مزدی ندارم و اجر من تنها برعهدۀ خداوند است. من مأمورم تا امورم را تسلیم خداوند متعال نمایم؛ نه اینکه به خاطر جلب منفعت از سوی شما و دفع شر شما دربرابرتان خاضع گردم».[3]

 

آری مردان الهی این‌چنین بر خدا توکل کرده و در راه او ثابت قدم بودند.



[1] مجمع البیان، ج‏5، ص 186

[2] تفسیر نمونه، ج‏8، ص 350

[3] المیزان، ج‏10، ص 103