یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

«لَقَدْ کَفَرَ الَّذینَ قالُوا إِنَّ اللَّهَ هُوَ الْمَسیحُ ابْنُ مَرْیَمَ قُلْ فَمَنْ یَمْلِکُ مِنَ اللَّهِ شَیْئاً إِنْ أَرادَ أَنْ یُهْلِکَ الْمَسیحَ ابْنَ مَرْیَمَ وَ أُمَّهُ وَ مَنْ فِی الْأَرْضِ جَمیعاً وَ لِلَّهِ مُلْکُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ ما بَیْنَهُما یَخْلُقُ ما یَشاءُ وَ اللَّهُ عَلىکُلِّ شَیْءٍ قَدیرٌ»[1]

«کسانی که گفتند: خدا، همان مسیح بن مریم است، بطور مسلّم کافر شدند؛ به آنان بگو اگر خداوند بخواهد مسیح فرزند مریم و مادرش و تمام انسان‌های روی زمین را هلاک کند، چه کسی می‌تواند مانع از آن شود؟! و خداوند مالک آسمان‌ها و زمین و هر آنچه بین آن‌دو است می‌باشد؛ هر چه را بخواهد خلق می‌کند و او بر هر چیزی قادر است»

 

این آیه پاسخی است برهانی به یکی از طوائف مسیح که معتقد به اتحاد خداوند با حضرت مسیح علیه‌السلام بودند و می‌گفتند «حضرت عیسی علیه‌السلام هم خدا است و هم انسان».[2]

خداوند در این آیه، قائلین به این کلام را کافر می‌خواند و در ادامه، تناقض گفتار این طائفه و بطلان اعتقادشان را مشخص می‌کند. با این بیان که:

 

از یک طرف مسیحیان همانطور که قائل به حضرت عیسی هستند، آن حضرت را بشر هم می‌دانند و مسلم است که اگر حضرت عیسی بشر است پس باید هر آنچه بر سایر انسان‌ها جاری می‌شود، بر آن حضرت نیز جاری باشد.

از طرف دیگر یکی از اموری که بر تمام مخلوقات از جمله انسان جاری می‌شود این است که خداوند قادر است در آنها هر نوع تصرفی بنماید و حتی آن‌ها را هلاک کند. زیرا خداوند مالک و خالق تمام موجودات است و بر هرچیزی قادر است. در حالی که اگر حضرت مسیح خدا باشد هلاکت او ممتنع است.

پس اعتقاد به اینکه حضرت عیسی هم خدا است و هم بشر تناقض است؛ چون لازمۀ آن این است که هلاک شدن آن حضرت هم ممکن باشد و هم محال باشد.[3]



[1] مائده/ 17

[2] المیزان، ج‏5، ص 246

[3] المیزان، ج‏5، ص 247

  • ۹۷/۰۳/۱۳