یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

دو نعمت بزرگ الهی به نام «روز» و «شب»

يكشنبه, ۳ تیر ۱۳۹۷، ۰۸:۱۳ ب.ظ

*قُلْ أَ رَأَیْتُمْ إِنْ جَعَلَ الله عَلَیْکُمُ اللَّیْلَ سَرْمَداً إِلىیَوْمِ الْقِیامَةِ مَنْ إِلهٌ غَیْرُ الله یَأْتیکُمْ بِضِیاءٍ أَ فَلا تَسْمَعُونَ* قُلْ أَ رَأَیْتُمْ إِنْ جَعَلَ الله عَلَیْکُمُ النَّهارَ سَرْمَداً إِلىیَوْمِ الْقِیامَةِ مَنْ إِلهٌ غَیْرُ الله یَأْتیکُمْ بِلَیْلٍ تَسْکُنُونَ فیهِ أَ فَلا تُبْصِرُونَ* وَ مِنْ رَحْمَتِهِ جَعَلَ لَکُمُ اللَّیْلَ وَ النَّهارَ لِتَسْکُنُوا فیهِ وَ لِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ وَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ*[1]

 

خداوند در این آیات به رسول اعظمش امر می‌کند تا با دو سؤال تنبه برانگیز مشرکین را نسبت به خطایشان در عبادت کردن غیر خدا آگاهی دهد:


«اگر خدا شب را تا روز قیامت یکسره و دائمی می‌کرد، به‌غیراز خدا کدام‌یک از معبودهای شما برایتان نور مىآورد تا به‌وسیلۀ آن قادر به دیدن باشید؟! و اگر خدا روز را تا روز قیامت یکسره و دائمی می‌کرد، به‌غیراز خدا کدام‌یک از معبودهای شما برایتان شب را مىآورد تا در آن آرامش پیدا کنید؟!»

آیا باوجوداین دلایل روشن بر وحدانیت خداوند آیا گوش و چشم فهم و تفکر ندارید که قبول کنید پروردگار و معبودی به جر خداوند یکتا وجود ندارد؟![2]

 

سپس به‌عنوان نتیجهگیرى از دو آیه قبل می‌فرماید:

«از رحمت الهى است که براى شما شب و روز قرار داد تا از یک‌سو در آن آرامش پیدا کنید و از سوى دیگر براى تأمین زندگى و بهرهگیرى از فضل خداوند تلاش کنید و شاید شکر نعمت او را بجا آورید».[3]

 

دلیل اینکه به‌وسیلۀ لزوم وجود روز و روشنایی علیه مشرکین احتجاج شده این است که «اگر روز و روشنایی نباشد، کارهایی مثل کسب کردن مایحتاج زندگی برای انسان میسر نخواهد بود».[4]

همچنین دلیل اینکه به‌وسیلۀ لزوم وجود شب علیه مشرکین احتجاج شده این است که «استراحت و تجدیدقوایی که برای انسان ضروری است، به غیر شب برای انسان میسور نمی‌شود».[5]



[1] قصص/ 71 و 72

[2] المیزان، ج‏16، ص 71

[3] تفسیر نمونه، ج‏16، ص 147

[4] مفاتیح الغیب، ج‏25، ص 12

[5] مفاتیح الغیب، ج‏25، ص 12