یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

عصر ظهور حضرت مهدی علیه‌السلام عصر اصلاح تحریفات صورت گرفته در شریعت و عصر مبارزه با بدعت‌ها و خرافات است.

 

از رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) نقل‌شده که فرمودند:

«وقتی‌که من به آسمان سیر داده شدم ... انوار علی و فاطمه و حسن و حسین و علی‌بن‌الحسین و محمدبن‌علی و جعفر‌بن‌محمد و موسی‌بن‌جعفر و علی‌بن‌موسی و محمدبن‌علی و علی‌بن‌محمد و حسن‌بن‌علی و حجة‌بن‌الحسن‌القائم (علیهم‌السلام) را دیدم که حجة‌بن‌الحسن (علیه‌السلام) در وسط ایشان مثل ستارۀ درخشنده‌ بود. عرض کردم ای پروردگار من، ایشان چه کسانی هستند؟ خداوند فرمود: این‌ها ائمه هستند و آن‌کسی که در وسط ایشان است، قائم (علیه‌السلام) است؛ کسی که حلال من را حلال می‌کند و حرام من را حرام می‌کند».[1]

 

مراد از اینکه حضرت مهدی علیه‌السلام «حلال خدا را حلال و حرام او را حرام می‌کند» این است که «آن حضرت حلال و حرام خدا را آن‌طور که خدا حلال و حرام کرده به اجرا مى‏گذارد».[2]

به‌عبارت‌دیگر «آن حضرت حلال خدا را حلال و حرام او را حرام نگه مى‏دارد»؛[3] چراکه تا قبل از ظهور حضرت و دوره‌های مختلف، عده‌ای برای اینکه به مطامع خود برسند و یا به خاطر جهالتشان برخی از احکام الهی را تحریف کرده و در دین بدعت ایجاد کرده‌اند؛ ولی بعد از ظهور حضرت مهدی علیه‌السلام مانع از تحریف و بدعت در احکام شریعت خواهد شد.



[1] عیون أخبار الرضا علیه‌السلام؛ ج‏1؛ ص 58

[2] عیون أخبار الرضا علیه‌السلام، ترجمه غفارى و مستفید، ج‏1، ص 110

[3] کلیات حدیث قدسى، ص 558

  • ۹۷/۰۴/۱۷

ثمرات ظهور