یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

شخصیت فعال انسان مؤمن

دوشنبه, ۲۵ تیر ۱۳۹۷، ۰۵:۵۹ ب.ظ

انسان‌ها دو دسته‌اند:

عده‌ای تابع محیط و شرایط هستند و اعتقادات و مناسک خود را بر اساس محیط و شرایطی که در آن زندگی می‌کنند تغییر می‌دهند؛ زمانی که در میان مؤمنین و متدینین و محیط مذهبی قرار دارند مانند آنان می‌شوند و لباس دین و تقوا را بر تن می‌کنند و زمانی که در محیط آلوده و جمع غفلت زدگان هستند، به رنگ آنان در‌می‌آیند.

چنین انسان‌هایی در حقیقت شخصیتی منفعل دارند که متأثر از شرایط محیطی هستند.

 

عده‌ای دیگر، انسان‌های باایمانی هستند که شرایط محیطی آلوده، آنان را نسبت به باورهایشان سست نمی‌کند؛ در منزل باشند یا دانشگاه و یا محل کار، در وطن خودشان باشند یا در کشور و شهر دیگر، پول‌دار شوند یا فقیر، همچنان بر عبودیت خداوند متعال ثابت‌قدم هستند؛ نماز خود را ترک نمی‌کنند؛ همیشه مراقب چشمان و افکارشان هستند تا آلوده نشوند و در یک‌کلام بر ایمان و باورهایشان راسخ هستند. هرچند قرار گرفتن آن‌ها در محیطی دینی و سالم، آنان را درم مقابل وسوسۀ شیطان ایمن‌تر می‌گرداند.

چنین انسان‌هایی نه‌تنها شخصیت منفعلی ندارند بلکه سعی در تأثیرگذاری مثبت بر اطرافیان دارند و به‌اصطلاح از شخصیت فعال برخوردار هستند.

 

باشد که ما نیز جزء آن‌هایی باشیم که بر ایمانمان ثابت‌قدم بوده و اطرافیانمان را نیز به بندگی خداوند متعال دعوت نماییم.

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.