یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

از امیرالمؤمنین علیه‌السلام روایت شده که فرمودند:

«یَخْرُجُ رَجُلٌ مِنْ وُلْدِی فِی آخرالزمان ... لَا یَبْقَی مَیِّتٌ إِلَّا دَخَلَتْ عَلَیْهِ تِلْکَ الْفَرْحَةُ [فِی قَلْبِهِ‏] وَ هُوَ فِی قَبْرِهِ وَ هُمْ یَتَزَاوَرُونَ فِی قُبُورِهِمْ وَ یَتَبَاشَرُونَ بِقِیَامِ الْقَائِمِ صلوات اللَّه علیه»[1]

از فرزندان من در آخرالزمان فرزندی ظهور خوهد کرد ... مرده ‏اى نیست که شادى حاصل از ظهور آن حضرت به دل و قبرش راه نیابد؛ ارواح آن‌ها در قبور با هم ملاقات می‌کند و خبر مسرت بخش قیام قائم صلوات‌الله‌علیه را به یکدیگر می‌دهند.

 

ادخال سرور در قلوب و قبور مؤمنین حکایت از فراگیر شدن سرور در میان مؤمنین عالم و نهایت درجۀ این فرح می‌کند؛ به‌طوری که این فرح و شادی نه‌تنها مؤمنین زنده را دربرمی‌گیرد بلکه اموات آنان نیز مسرور خواهند شد.

 

این نکته نیز لازم به ذکر است که به اعتقاد ما و به فرمودۀ آیات[2] و روایات[3]، علاوه بر قیامت که تمامی مردگان در آن هنگام زنده خواهند شد، روح انسان بعد مرگ طبیعی در عالمی به نام عالم برزخ زندگی خواهد کرد و عده‌ای در نعمت و لذت و عده‌ای نیز در عذاب و نقمت به‌سر می‌برند.

همچنین براساس روایات ارواح مؤمنین با یکدیگر ملاقات می‌کنند[4] و روایت فوق حکایت از همین ملاقات مؤمنین در عالم برزخ با یکدیگردارد که با حالت سرور خبر مسرت بخش ظهور حضرت مهدی علیه‌السلام را به همدیگر ابلاغ می‌کنند.



[1] کمال‌الدین و تمام النعمة، ج‏2، ص 653

[2] سوره آل‌عمران، آیه 169 و 170؛ سوره مؤمنون، آیه 100؛ سوره غافر، آیه 11؛ سوره مؤمن، آیه 45 و 46

[3] المحاسن، ج‏1، ص 178، کتاب الصفوة و النور و الرحمة، باب 40، حدیث 165

[4] المحاسن، ج‏1، ص 178، کتاب الصفوة و النور و الرحمة، باب 40، حدیث 164