یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

از امام باقر (علیه‌السلام) روایت شده که فرمودند:

«إِنَّ فِی الْقَائِمِ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ (علیهم‌السلام) شَبَهاً مِنْ خَمْسَةٍ مِنَ الرُّسُل ِ ... وَ أَمَّا شَبَهُهُ مِنْ جَدِّهِ الْمُصْطَفَی (صلی‌الله علیه و آله) فَخُرُوجُهُ بِالسَّیْفِ‏ وَ قَتْلُهُ أَعْدَاءَ اللَّهِ وَ أَعْدَاءَ رَسُولِهِ (صلی‌الله علیه و آله) وَ الْجَبَّارِینَ وَ الطَّوَاغِیتَ وَ أَنَّهُ یُنْصَرُ بِالسَّیْفِ وَ الرُّعْبِ...»[1]

در قائم آل محمد علیهم‌السلام شباهتى با پنج تن از انبیاء وجود دارد ... شباهت او به جدش حضرت مصطفی صلی‌الله‌علیه‌وآله این است که با شمشیر خروج خواهد کرد و دشمنان خدا و رسولش را و جباران و طاغوت‌ها را خواهد کشت و با شمشیر و القاء ترس در دل دشمنان یاری می‌شود.

 

نکتۀ اول این روایت شباهت حضرت مهدی علیه‌السلام هنگام قیام به رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله در از بین بردن دشمنان است. توجه به این نکته لازم است که نمی‌توان از این روایت چنین برداشت کرد که سیرۀ حضرت مهدی علیه‌السلام هنگام ظهور قتل و خونریزی خواهد بود؛ زیرا در این روایت آن حضرت به رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله تشبیه شده است و همان‌طور که می‌دانیم سیرۀ رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله این بود که در مقابل مخالفان نخست از در ارشاد و هدایت وارد می‌شدند و درصورتی‌که آنان هدایت نمی‌شدند و چاره‌ای جز برداشتن آنان از مسیر نبود، آن حضرت با آنان جنگ می‌نمود. حضرت مهدی علیه‌السلام نیز مبارزه با مخالفین را زمانی انجام خواهد داد که حقانیت آن حضرت بر همگان روشن می‌شود و بااین‌حال مخالفین بر دشمنی خود اصرار کرده و در مقابل آن حضرت خواهند ایستاد. روشن است که در این صورت برای پیاده کردن حکومت عدل جهانی و استقرار حکومت ناب اسلامی چاره‌ای جز از میان برداشتن این مخالفین لجوج وجود نخواهد داشت. علاوه‌براین بعضی از این مبارزات جنبۀ مجازات و قصاص را داشته و از باب استیفای حقوق مظلومین خواهند بود.

 

نکتۀ دیگر این روایت، یاری شدن حضرت مهدی علیه‌السلام با انداخته شدن رعب آن حضرت در دل دشمنان است و این یکی از مددهای خداوند نسبت به آن حضرت خواهد بود و چه‌بسا در بعضی از مبارزات بدون اینکه جنگ و خونریزی‌ای صورت بگیرد، آن حضرت بر دشمنان غالب خواهد شد. این نیز یکی دیگر از شباهت‌های آن حضرت به رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله است؛ زیرا آن‌چنان‌که در تواریخ آمده است رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله در برخی از تقابلات خویش با مخالفان، از طریق همین امداد الهی بر دشمنان غالب شدند و حتی در برخی موارد بدون جنگ و خونریزی آنان را مجبور به تسلیم کردند.



.[1] کمال‌الدین و تمام النعمة؛ ج‏1؛ ص 327؛ باب 32؛ حدیث 7


  • ۹۷/۰۵/۱۴