آیا حضرت مهدی علیهالسلام دین جدیدی خواهد آورد؟
هرچند احادیثی داریم که میفرمایند هنگامیکه حضرت مهدی علیهالسلام ظهور کنند با امر جدیدى خواهند آمد و اسلام را از نو بنا میکنند[1]، ولی احادیث بسیارى دلالت میکنند بر اینکه سیره و رفتار حضرت مهدى علیهالسلام همان سیره و رفتار جدش رسول خدا (صلیالله علیه وآله و سلم) است و از دین و قرآنى که بر جدش نازل شده دفاع میکند.
مثل این از حضرت رسول اکرم صلیالله علیه و آله که فرمودند:
«یَخْرُجُ رَجُلٌ مِنْ اهلبیتی وَ یَعْمَلُ بِسُنَّتِی»[2]
مردى از اهلبیت من خروج خواهد کرد و به سنت من عمل مینماید.
بنابراین سیره و رسالت امام زمان علیهالسلام، ترویج و تشریح اسلام ناب، احیاء سنت نبوی و تفسیر و تأویل واقعی قرآن خواهد بود.
با توجه به این روایات، احادیثی که دلالت بر آمدن اسلامی نو در هنگام ظهور دارند، چنین تفسیر میشوند که:
در زمان غیبت، به علت سیطره زور مداران و دنیاگرایان هواپرست، بدعتهایی در دین ایجاد شده و احکامى از قرآن و اسلام بر طبق میل تأویل و تفسیر میشود. بسیارى از حدود و احکام چنان فراموش میشود که گویا اصلاً از اسلام نبودهاند. وقتى مهدی علیهالسلام ظهور کرد بدعتها را ابطال کرده، احکام خدا را همانطور که وضع شده است آشکار نموده و حدود اسلامى را بدون سهلانگاری اجرا میکند و معلوم است که چنین برنامهای براى مردم تازگى دارد.
علاوه بر این بعضی از احکام الهی هرچند بر پیامبر نازل شد،
ولی شرایط و اجرای آن در زمان ظهور فراهم شده و به مرحله اجرا گذاشته میشود.
همچنین
به خاطر مقتضیات عصر غیبت امام معصوم، چون فقها در استنباط و فهم حکم شرعی، گاهی از
یک سلسله قواعد و اصول بهره میبرند، فقط تکلیف ظاهری فرد را بیان میکنند نه تکلیف
واقعی او را و یا ممکن است برداشت مجتهدی مطابق با واقع نباشد (هرچند او معذور
بوده و فتوای او لازمالاجرا است). در زمان ظهور، به علت دسترسی به امام زمان علیهالسلام
و انفتاح باب علم، حکم واقعی بیان خواهد شد.
و
نیز بعضی از احکام که در شرایطی خاص و اضطراری و به علت امر تقیه بهصورت غیرواقعی
اعلام شده است، در زمان ظهور به علت رفع محذوریت، حکم واقعی بیان میگردد.[3]
همچنین بخشی از احکام به جهت ضایع شدن کتابها و احادیث تلف شده و به دست ما نرسیده است که قطعاً نزد امام زمان علیهالسلام موجود است و در عصر ظهور آنها را بیان کرده و به اجرا خواهد گذاشت. علاوه بر این تا عصر ظهور دیدگاه و سطح فکر و تعقل مردم بسیار بالا میرود و آمادگی و قابلیتهای فوقالعادهای در فهم معارف دینی خواهند یافت که نیاز به پاسخگویی با انحای مختلف به این خواستهها خواهد بود.
[1] الإرشاد فی معرفة حجج الله علی العباد؛ ج2؛ ص383/ الغیبة ( للنعمانی)؛ ص322
[2] کشف الغمة فی معرفة الأئمة (ط - القدیمة)؛ ج2؛ ص472
[3] استفادهشده از مقاله سایت www.rasekhoon.net
- ۹۷/۰۶/۱۳