یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

آیا حضرت مهدی علیه‌السلام دین جدیدی خواهد آورد؟

سه شنبه, ۱۳ شهریور ۱۳۹۷، ۰۱:۲۳ ق.ظ

هرچند احادیثی داریم که می‌فرمایند هنگامی‌که حضرت مهدی علیه‌السلام ظهور کنند با امر جدیدى خواهند آمد و اسلام را از نو بنا می‌کنند[1]، ولی احادیث بسیارى دلالت می‌کنند بر اینکه سیره و رفتار حضرت مهدى علیه‌السلام همان سیره و رفتار جدش رسول خدا (صلی‌الله علیه وآله و سلم) است و از دین و قرآنى که بر جدش نازل شده دفاع می‌کند.

مثل این از حضرت رسول اکرم صلی‌الله علیه و آله که فرمودند:

«یَخْرُجُ‏ رَجُلٌ‏ مِنْ‏ اهل‌بیتی‏ وَ یَعْمَلُ‏ بِسُنَّتِی»[2]

مردى از اهل‌بیت من خروج خواهد کرد و به سنت من‏ عمل می‌نماید.

 

بنابراین سیره و رسالت امام زمان علیه‌السلام، ترویج و تشریح اسلام ناب، احیاء سنت نبوی و تفسیر و تأویل واقعی قرآن خواهد بود.

 

با توجه به این روایات، احادیثی که دلالت بر آمدن اسلامی نو در هنگام ظهور دارند، چنین تفسیر می‌شوند که:

در زمان غیبت، به علت سیطره زور مداران و دنیاگرایان هواپرست، بدعت‌هایی در دین ایجاد شده و احکامى از قرآن و اسلام بر طبق میل تأویل  و تفسیر می‌شود. بسیارى از حدود و احکام چنان فراموش می‌شود که گویا اصلاً از اسلام نبوده‌اند. وقتى مهدی علیه‌السلام ظهور کرد بدعت‌ها را ابطال کرده، احکام خدا را همان‌طور که وضع شده است آشکار نموده و حدود اسلامى را بدون سهل‌انگاری اجرا می‌کند و معلوم است که چنین برنامه‌ای براى مردم تازگى دارد.

علاوه بر این بعضی از احکام الهی هرچند بر پیامبر نازل شد، ولی شرایط و اجرای آن در زمان ظهور فراهم شده و به مرحله اجرا گذاشته می‌شود.
همچنین به خاطر مقتضیات عصر غیبت امام معصوم، چون فقها در استنباط و فهم حکم شرعی، گاهی از یک سلسله قواعد و اصول بهره می‌برند، فقط تکلیف ظاهری فرد را بیان میکنند نه تکلیف واقعی او را و یا ممکن است برداشت مجتهدی مطابق با واقع نباشد (هرچند او معذور بوده و فتوای او لازم‌الاجرا است). در زمان ظهور، به علت دسترسی به امام زمان علیه‌السلام و انفتاح باب علم، حکم واقعی بیان خواهد شد.
و نیز بعضی از احکام که در شرایطی خاص و اضطراری و به علت امر تقیه به‌صورت غیرواقعی اعلام شده است، در زمان ظهور به علت رفع محذوریت، حکم واقعی بیان می‌گردد.[3]

همچنین بخشی از احکام به جهت ضایع شدن کتاب‌ها و احادیث تلف شده و به دست ما نرسیده است که قطعاً نزد امام زمان علیه‌السلام موجود است و در عصر ظهور آن‌ها را بیان کرده و به اجرا خواهد گذاشت. علاوه بر این تا عصر ظهور دیدگاه و سطح فکر و تعقل مردم بسیار بالا می‌رود و آمادگی و قابلیت‌های فوق‌العاده‌ای در فهم معارف دینی خواهند یافت که نیاز به پاسخگویی با انحای مختلف به این خواسته‌ها خواهد بود.



[1] الإرشاد فی معرفة حجج الله علی العباد؛ ج‏2؛ ص383/ الغیبة ( للنعمانی)؛ ص322

[2] کشف الغمة فی معرفة الأئمة (ط - القدیمة)؛ ج‏2؛ ص472

[3] استفاده‌شده از مقاله سایت www.rasekhoon.net


  • ۹۷/۰۶/۱۳