یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

معنی «نافله» و آثار آن

پنجشنبه, ۲۶ مهر ۱۳۹۷، ۰۸:۰۱ ق.ظ

«نَفْل» به معنی زیاده است و نماز مستحبی را «نَافِلَة» نامیده اند به خاطر اینکه عملی اضافۀ بر واجبات است. [1]

البته «نَوَافِل» به جمیع اعمال غیر واجبی گفته می‌شود که به‌خاطر خداوند انجام می‌شود هرچند که در نزد عرف تنها بر نماز اطلاق می‌شود.[2]

 

از رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله روایت شده که فرمودند:

«قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: مَا تَقَرَّبَ إِلَیَّ عَبْدٌ بِشَیْ‌ءٍ أَحَبَّ إِلَیَّ مِمَّا افْتَرَضْتُ عَلَیْهِ وَ إِنَّهُ لَیَتَقَرَّبُ إِلَیَّ بِالنَّافِلَةِ حَتَّى أُحِبَّهُ فَإِذَا أَحْبَبْتُهُ کُنْتُ سَمْعَهُ الَّذِی یَسْمَعُ بِهِ وَ بَصَرَهُ الَّذِی یُبْصِرُ بِهِ وَ لِسَانَهُ الَّذِی یَنْطِقُ بِهِ وَ یَدَهُ الَّتِی یَبْطِشُ بِهَا إِنْ دَعَانِی أَجَبْتُهُ وَ إِنْ سَأَلَنِی أَعْطَیْتُهُ».[3]

محبوب‏ترین عمل نزد خداوند که بنده به وسیلۀ آن به من تقرب می‌جوید، چیزی است که بر او واجب کرده ‏ام باشد.

همانا او بهوسیلۀ نماز نافله به من نزدیک میشود تا آنجا که من او را دوست بدارم.

پس هنگامی که او را دوست بدارم گوش او میشوم، همان گوشى که با آن می‌شنود؛ و چشم او میگردم، همان چشمى که با آن ببیند؛ و زبان او میشوم، همان زبانى که با آن سخن میگوید؛ و دست او میگردم، همان دستى که با آن بگیرد؛ اگر او مرا بخواند اجابتش میکنم و اگر از من خواهشى کند به او میدهم.



[1] مجمع البحرین؛ ج5، ص: 485

[2] مجمع البحرین؛ ج5، ص: 485

[3] الکافی (ط - الإسلامیة)؛ ج2، ص 352