یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

روزها فکر من این است و همه شب سخنم

که چرا غافل از احوال دل خویشتنم

از کجا آمده‌ام آمدنم بهر چه بود

به کجا می‌روم آخر؟ ننمایی وطنم!

 

انسان بیهوده و بی‌هدف خلق نشده است. انسان باید بداند که قرار نیست در این دنیا بدون اینکه هیچ مسئولیتی داشته باشد و بدون اینکه هدفی داشته باشد چند صباحی را سپری کند.

انسان باید بداند که خداوند و پیامبرش از او تکالیفی خواسته‌اند باید انجام دهد؛ باید بداند که نسبت به سایر بندگان نیز مسئولیت‌هایی دارد؛ باید بداند که شیطان دائماً در کمین اوست تا او را گمرا کند و او باید با شیطان مخالفت نماید؛ باید بداند که سرانجام خواهد مرد و باید پس از مرگ پاسخگوی اعمالی که در این دنیا انجام داده باشد.

این مسئولیتها و تکالیف که انسان روزانه با آنها روبرو است در بیان حضرت امام ‌العابدین علیه السلام به شیوۀ زیبایی بیان شده است.

 

از آن حضرت پرسیده شد: یابن رسول الله؛ چگونه صبح کردید؟

حضرت فرمودند:

«أَصْبَحْتُ‏ مَطْلُوباً بِثَمَانٍ اللَّهُ (تَعَالَى) یَطْلُبُنِی بِالْفَرَائِضِ، وَ النَّبِیُّ (عَلَیْهِ السَّلَامُ) بِالسُّنَّةِ، وَ الْعِیَالُ بِالْقُوتِ، وَ النَّفْسُ بِالشَّهْوَةِ، وَ الشَّیْطَانُ بِاتِّبَاعِهِ، وَ الْحَافِظَانِ بِصِدْقِ الْعَمَلِ، وَ مَلَکُ الْمَوْتِ بِالرُّوحِ، وَ الْقَبْرُ بِالْجَسَدِ، فَأَنَا بَیْنَ هَذِهِ الْخِصَالِ مَطْلُوبٌ»[1]

در حالى صبح کردم که از هشت جهت 

مطالبه می‌شوم:

خداوند انجام واجبات را از من طلب می‌کند؛ پیامبر علیه‌السلام انجام سنتش را از من می‌خواهد؛ عیال و خانواده‌ام روزی و خوراک را از من طلب می‌کند؛ نفس شهوت‌رانى را از من می‌خواهد؛ شیطان مرا به پیروى از خودش دعوت می‌کند؛ دو ملک موکل و نگهبان، کردار درست را از من طلب می‌کنند؛ ملک الموت روح مرا طلب می‌کند؛ و قبر پیکر مرا می‌خواهد؛ پس من در بین این هشت طلب قرار گرفته‌ام.



[1] الأمالی (للطوسی) ؛ ص 641

  • ۹۷/۰۷/۲۶

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.