یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

توحید ربوبی یعنی چه؟

جمعه, ۱۱ آبان ۱۳۹۷، ۰۹:۲۷ ب.ظ

«توحید» در لغت، مصدر باب تفعیل و از ریشه «وحد» است. یکی از معانی باب تفعیل «کسی یا چیزی را دارای وصفی دانستن» است. بر این اساس توحید به معنی «یکی دانستن و یکتا شمردن» به کار می‌رود و معنای اصطلاحی توحید نیز عبارت است از «اعتقاد قطعی به وحدانیت و یکتایی خداوند در ذات، صفات و افعال خویش و عمل کردن بر اساس این اعتقاد».[1]


«رُّبُوبِیَّةُ» هم مصدر بوده و از ریشۀ «رب‌ب» می‌باشد. «الرَّبّ» در اصل به معنى تربیت است و آن عبارت است از ایجاد کردن حالتى پس از حالتى دیگر در چیزى تا اینکه به حدّ نهائى و تمام و کمال آن برسد.[2] همچنین «ربّ» در لغت بر مالک، سیّد، تدبیرکننده، مربی، قیّم و نعمت دهنده اطلاق می‌شود، ولی به صورت غیر مضاف (الربّ) فقط بر «الله» تبارک و تعالی اطلاق می‌شود و بر دیگران به صورت مضاف به‌کار برده می‌شود.[3]


با توجه به تعریف فوق از توحید و ربوبیت، توحید ربوبی پروردگار متعال یعنی ربوبیت عالم به صورت مستقل و بدون اذن از کسی فقط برای خداوند یکتا است و هیچ موجودی در ربوبیت استقلالی عالم با «الله» تبارک و تعالی شریک نیست؛ اگر هم مخلوقی در قسمتی از ربوبیت عالم نقش داشته باشد، این ربوبیت غیر مستقل بوده و با اذن و اراده و مشیت پروردگار یکتا است.[4]



.[1] کلام اسلامی، ج 1، صص 66 - 68

[2] مفردات الفاظ القرآن؛ ص 336

[3] النهایه فی غریب الحدیث و الاثر؛ ج‏1؛ ص 171

.[4] کلام اسلامی؛ سعیدی مهر؛ ج1؛ ص 110

  • ۹۷/۰۸/۱۱