یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها


در یکی از روایات تاریخی چنین نقل شده که سلمان فارسی رضی‌الله‌عنه از رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله درخواست کرد تا آن حضرت سفارشی خطاب به برادرش و اهل بیت و نسل و ذریه‌اش بفرماید.


آن حضرت در ضمن نامه‌ای که به مهر خاتم خودشان و خط امیرالمؤمنین علیه‌السلام نوشته شد، فرمودند:

«بسم الله الرحمن الرحیم هذا کتاب من محمد رسول الله سأله سلمان وصیة بأخیه مابنداذ فروخ و أهل بیته و عقبه من بعده ما تناسلوا من أسلم منهم أو أقام على دینه؛ سلام الله أحمد إلیک الله الذى أمرنى أن أقول لا إله إلا الله وحد لا شریک له أقولها و آمر الناس بها؛ و إن الخلق خلق الله و الامر کله لله خلقهم و لغاتهم و هو ینشئهم وإلیه المصیر؛ و إن کل أمر یزول و کل شئ یبید و یفنى و کل نفس ذائقة الموت؛ من آمن بالله و رسوله کان له فی الآخرة ترعة الفائزین ومن أقام على دینه ترکناه فلا إکراه فی الدین»

به نام خداوند رحمن و رحیم؛ این نامه‌ای است از محمد رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) که در پاسخ به درخواست سلمان مبنی بر سفارشم به برادر او «مابنداذ فروخ» و اهل بیت و نسل و ذریه‌اش اعم از مسلمان و غیر مسلمان، نوشته شده است.

سلام خدا بر تو (برادر سلمان و خاندانش). خداوند مرا مأمور کرده است تا (او را یکتا دانسته و) بگویم «خدایی جز او نیست و شریکی برای او نیست» و مأمور هستم تا از مردم بخواهم که خدا را یکتا بدانند؛ و مأمورم تا بگویم تمامی موجودات مخلوق خداوند یکتا هستند و تمامی امور در دست خدا بوده و بازگشت همه به او است.

هر امری و هر چیزی از بین می‌رود و هر نفسی طعم مرگ را خواهد چشید.

هرکس به خدا و رسولش ایمان بیاورد، در آخرت در جایگاه والای رستگاران خواهد بود و هر کس ایمان نیاورد و بر  دین و اعتقاد خودش باقی بماند، اجباری به ایمان آوردن و پذیرش دین اسلام برای او نیست.

 

آن حضرت در ادامه، سفارش سلمان را به خاندان او نموده و او را با این عبارات توصیف کردند:

«أن الله فضل سلمان على کثیر من المؤمنین و أنزل على فی الوحى أن الجنة إلى سلمان أشوق من سلمان إلى الجنة و هو ثقة و أمین و تقى نقى ناصح لرسول الله و للمؤمنین و سلمان منا أهل البیت»[1]

همانا «خداوند سلمان را بر بسیاری از مؤمنین فضیلت داده» و در وحیی که بر من نازل کرده است فرموده است که «شوق بهشت برای سلمان، بیشتر از اشتیاق سلمان به بهشت است». سلمان شخص «مورد اطمینان» و «امین» و «پرهیزکار» و «پاکیزه» و «خیرخواه رسول خدا و مؤمنین» است؛ و «سلمان از ما اهل بیت است».



[1] ذکر أخبار إصبهان، تألیف الحافظ أبى نعیم أحمد بن عبد الله الاصبهانی، طبع فی مدینة لیدن المحروسة بمطبعة بریل 1934 م، ج1، ص 52 و 53