یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

خداوند بهترین شریک است!

دوشنبه, ۲۶ آذر ۱۳۹۷، ۱۱:۳۸ ب.ظ

از امام صادق علیه‌السلام روایت شده که:

«قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَنَا خَیْرُ شَرِیکٍ‏ مَنْ أَشْرَکَ مَعِی غَیْرِی فِی عَمَلٍ عَمِلَهُ لَمْ أَقْبَلْهُ إِلَّا مَا کَانَ لِی خَالِصاً»[1]

خداوند عزوجل مى‏ فرماید: من بهتر شریک هستم؛ هر کس در کارى که مى ‏کند دیگرى را با من شریک کند، از او نمیپذیرم، جز آن عملی که خالص براى من باشد.

 

شارحین دربارۀ این سخن پروردگار که «من بهتر شریک هستم»، چنین گفته‌اند که:

خداوند فقط عمل خالص که فقط به خاطر او و رضای او انجام شده را قبول می‌کند؛ لذا هنگامی که انسان در اعمالش غیر خدا را هم مدنظر داشته یاشد و عمل را هم به خاطر خدا و هم به خاطر غیر خدا انجام دهد، خدا این عمل ناخالص را قبول نمی‌کند.

در این جا تشبیهی وجود دارد و آن این است که: همچنانکه بهترین شریک، شریکی است که سهم خود را به شریکش واگذار نماید، از آنجا که خداوند عمل ناخالص را قبول نمی‌کند، مثل این است که سهم خود از نیت بنده را به کسی یا چیزی که بنده در عملش او را با خدا شریک کرده است واگذار می‌کند.[2]



[1] الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏2 ؛ ص 295

[2] مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول، ج‏10، ص 110؛ شرح الکافی-الأصول و الروضة (للمولى صالح المازندرانی)، ج‏9، ص 279

  • ۹۷/۰۹/۲۶