یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

پیامبر (ص)، طبیبی سیار

يكشنبه, ۵ آبان ۱۳۹۸، ۱۱:۰۰ ق.ظ

پیامبر مهربانی

رسول خدا صلی‌الله علیه و آله به‌عنوان طبیبی مهربان از سوی خدا مبعوث شده‌اند تا انسان‌ها را از ظلمات و غفلت‌ها بیرون بیاورند و با تشخیص ریشه این بیماری‌های باطنی، درصدد درمان آن‌ها برآید.

 

بهترین توصیف پیامبر صلی‌الله علیه و آله در این رابطه را حضرت علی علیه‌السلام بیان می‌کنند. در آنجا که می‌فرمایند:

 

طَبِیبٌ دَوَّارٌ بِطِبِّهِ‏ قَدْ أَحْکَمَ مَرَاهِمَهُ‏ وَ أَحْمَى مَوَاسِمَهُ‏ یَضَعُ ذَلِکَ حَیْثُ الْحَاجَةُ إِلَیْهِ مِنْ قُلُوبٍ عُمْیٍ وَ آذَانٍ صُمٍّ وَ أَلْسِنَةٍ بُکْمٍ‏ مُتَتَبِّعٌ بِدَوَائِهِ مَوَاضِعَ الْغَفْلَةِ وَ مَوَاطِنَ الْحَیْرَة. 1


رسول خدا صلی‌الله علیه و آله طبیبى سیار است که بر سر بیماران حاضر می‌شود؛ و مرهم ‏هایش را به‌خوبی آماده ساخته؛ و براى مواقع اضطرار و داغ کردن محل زخم‌ها ابزارش را گداخته است تا به هنگام نیاز براى قلب‌های نابینا، گوش‌های کر، و زبان‌های گنگ قرار دهد. با داروى خود در جستجوى بیماران فراموش‌شده و سرگردان است.

 

ایشان طبیبی هستند که با علم خدادادی در تشخیص این امراض باطنی دچار اشتباه نشده و داروی اشتباه تجویز نمی‌کنند. نه‌تنها در دسترس همگان قرار دارند، بلکه خود ایشان برای درمان به سراغ بیماران می‌روند.

در قبال درمان این بیماری‌ها اجر و مزدی نمی‌خواهند و نسخه‌های شفابخش او در قالب مواعظ و احادیث، در تمام اوقات و ایام  آماده بوده و به سهولت در دسترس همگان قرار دارد.

بدون اینکه مخاطبین ایشان قشر خاصی از مردم باشد درصدد درمان و تعالی روحی همه انسان‌ها هستند. حتی آنان که فراموش‌شده‌اند و آنان که از بیماری خویش آگاهی ندارد و یا درمان مرض‌هایشان را درجاهای دیگر می‌جویند.





پاورقی:

1. نهج البلاغة (للصبحی صالح) ؛ ص156

  • ۹۸/۰۸/۰۵