یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

دیالوگی ماندگار و شنیدنی از فیلم مختارنامه

سه شنبه, ۱۹ شهریور ۱۳۹۸، ۰۶:۳۴ ب.ظ

چندی پیش در فیلم مختار صحنه‌ای با دیالوگی عجیب و شنیدنی مشاهده کردم که خیلی دوست داشتم بدانم این مطلب سنددار است یا نه؟

در این فیلم وقتی سنان بن أنس با سر بریدۀ امام حسین علیه‌السلام از قتلگاه بیرون می‌آمد فریاد می‌زد:

«رکابم را از طلا و نقره سنگین کنید که من شاه پرده‌دار را کشتم. من کسی را کشتم که پدر و مادرش از همه بهترند. خورجینم را از لعل و یاقوت و زمرد پرکنید که من حسین پسر اسدالله را کشته‌ام»!

 

امروز که اتفاقات بردن سر امام علیه‌السلام به مجلس یزید را مطالعه می‌کردم، مطلب فوق را چنین دیدم:

وقتی رأس مقدس را به نزد یزید علیه اللعنة آوردند، قاتل امام حسن علیه‌السلام شروع به خواندن این اشعار کرد:

امْلَأْ رِکَابِی فِضَّةً أَوْ ذَهَباً

إِنِّی قَتَلْتُ الْمَلِکَ الْمُحَجَّبَا

قَتَلْتُ خَیْرَ النَّاسِ أُمّاً وَ أَباً

ضَرَبْتُهُ بِالسَّیْفِ حَتَّى انْقَلَبَا 1

یعنی: رکاب اسب مرا از نقره و طلا پر کن، چون من پادشاه پاک و مهذّبى را کشتم؛ من بهترین مردم ازنظر پدر و مادر را کشتم؛ حسین را چنان با شمشیر زدم تا اینکه منقلب شد.

 آری فضائل حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام چیزی است که دوست و دشمن به آن اقرار داشتند و دارند.

 

توجه به این نکته باشد که اینکه سنان بن انس ملعون از فضایل امام می گوید، دلیل عدالت و خوبی سنان نیست. اگر سنان شخص خوبی بود که مزتکب این عمل شنیع نمیشد. اینکه سنان ملعون از فضایل امام میگوید، دلیل بر این است که فضایل سیدالشهدا علیه السلام چنان روشن و غیرقابل انکار است که حتی خبیثی مثل سنان بن انس هم به آن اقرار میکند.

خدا همه قاتلین و دشمنان سیدالشهدا علیه السلام مخصوصاً سنان بن انس را هزاران بار لعنت کند.

 

پی نوشت:

1. الخرائج و الجرائح، ج‏2، ص 580

 

 

دانلود دیالوگ ماندگاری از فیلم مختارنامه دریافت 

نظرات  (۶)

اینکه می فرمایید در فلان کتاب هست

خب باشد یا نباشد، چه تفاوتی دارد؟

آیا شما با روش مطالعه تاریخی آشنایی دارید؟ (اگر آشنایی داشته باشید بهتر از من می دانید که در تاریخ نمی توانیم تنها به یک مرجع استناد کنیم)

پاسخ:
سلام علیکم
سنان بن انس ملعون به این فضیلت سید الشهدا اعتراف بکند یا نکند، چیزی از فضیلت سیدالشهدا کم نمیشود. ولی اگر خبیثی مانند سنان بن انس به این فضیلت اعتراف کند، معلوم میشود این فضیلت چنان روشن و غیر قابل انکار است که حتی دشمن هم به آن اعتراف می کند. به همین دلیل است که گفته اند: الفضل ما شهدَتْ به الاعداءُ.
حال اگر این مطلب را مستند به یک منبع کنیم، معلوم میشود این واقعه تاریخی به احتمال زیاد تحقق بافته است.

ار آنجا که ما در صدد اثبات اصول دین و یا حتی اثبات فروع دین نیستیم بلکه فقط در بیان اثبات فضیلت یک امام معصوم هستیم و از طرف دیگر اقرار سنان بن انس به فضیلت سیدالشهدا علیه السلام توسط دشمنان مخالف هیچ کدام از آموزه های اعتقادی اسلام نیست، استناد به یک منبع تاریخی کفایت میکند. همانطور که بسیاری از وقایل تاریخی مستند به یک یا چند کتاب معدود شده است.
موفق باشید

شما به چی می گید "حرمت"؟

در مورد عدالت سنان چه می فرماید که کسی را که کشته از فضلیت هایش می گوید؟

پاسخ:
سلام علیکم. اینکه سنان ملعون از فضایل امام میگوید، دلیل عدالت و خوبی سنان نیست. اگر سنان شخص خوبی بود که مزتکب این عمل شنیع نمیشد
اینکه سنان ملعون از فضایل امام میگوید، دلیل بر این است که فضایل سیدالشهدا علیه السلام چنان روشن و غیرقابل انکار است که حتی خبیثی مثل سنان بن انس هم به آن اقرار میکند.
خدا همه قاتلین و دشمنان سیدالشهدا علیه السلام مخصوصاً سنان را هزاران بار لعنت کند

این جملات ثبت تاریخی شده در اسناد. ولی تصور کنید عمق فاجعه رو . که قاتل قبول داره کسی که کشته از همه بهتر بوده هم از لحاظ نسب و هم از لحاظ فضایل اخلاقی و مرتبه . باز می گه من چنین شخصی رو کشتم پاداش هم می خواد . ببینید انسان چقدر می تونه سقوط کنه .‌

پاسخ:
بله همینطوره 

این جملات ثبت تاریخی شده در اسناد. ولی تصور کنید عمق فاجعه رو . که قاتل قبول داره کسی که کشته از همه بهتر بوده هم از لحاظ نسب و هم از لحاظ فضایل اخلاقی و مرتبه . باز می گه من چنین شخصی رو کشتم پاداش هم می خواد . 

سلام. من که آنجا نبودم ببینم سنان اینگونه گفته یا خیر؟

اما اگر اینگونه که در فیلم مختار نمایش داده است و شما نوشته اید باشد، این نشان دهنده ی عدالت و بزرگ بودن سنان است؛ زیرا زمانی که دشمن اش را کشته و سرش را جدا کرده، با دارد از فضایل اش می گوید.

یا حداقل باید مجددا عاشورا را بازخوانی کنیم.

؟

پاسخ:
سلام این دیالوگ را از باب الفضل «ما شَهِدَتْ به الاعداءُ» بگیرید.
فضایل امام حسین و اهل بیت علیهم السلام چنان بزرگ و زبان زد بود که حتی شخص خبیثی مثل سنان نیز منکر آن نیز. خدا گاهی سخن حق را بر زبان دشمنش جاری میکند.
با منطقی که فرمودید باید معاویه هم انسان بزرگی باشد چون به فضیلت علیه علیه السلام اعتراف کرده! و ایضا خلیفه اول و ثانی و دیگران.
برادرم اعتراف به فضیلت اهل بیت نشانه بزرگواری نیست. حفظ حرمت ایشان مهم است که آن هم سنان به فجیع ترین صورت بی حرمتی کرد.
کشتن یک انسان معمولی قابل اغماض نیست چه برسد به کشتن سید شباب اهل الجنة!
موفق باشید

امام حسین خیلی مظلومه حاج آقا خیلی از اون چیزی که فکرشو میکنید ولی خیلیا واقعا فقط برای نون درآوردن ازش استفاده میکنن و باعث شدن مردم به امام حسین بد بین بشن

پاسخ:
خدا عاقبتمون رو به خیر کنه و ما رو شرمنده حضرت سیدالشهداء نکنه

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.