یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

عصر ظهور؛ پایانی بر مهجوریت قرآن

شنبه, ۲۶ دی ۱۳۹۴، ۱۱:۱۵ ب.ظ

قرآن و امام زمان


قرآن به‌عنوان معجزه جاویدان رسول خدا صلی‌الله علیه و آله، کتابی است فراتر از قلمرو زمان و مکان که زلال جاری آن تا ابد، کام پویندگان راه حقیقت را سیراب خواهد کرد.


وَ لَقَدْ جِئْنَاهُم بِکِتَابٍ فَصَّلْنَاهُ عَلىَ‏ عِلْمٍ هُدًى وَ رَحْمَةً لِّقَوْمٍ یُؤْمِنُون. 1

ما کتابى براى آن‌ها آوردیم که (اسرار و رموز) آن را با آگاهى شرح دادیم (کتابى) که مایه هدایت و رحمت براى جمعیتی است که ایمان مى‏آورند.

 

خداوند وعده فرموده که این کتاب را از هر نظر حفظ و پاسدارى کند و یکی از جنبه‌های آن حفظ از تحریف است. همچنان که معروف و مشهور در میان همه علماء این است که هیچ‌گونه تحریفى در قرآن روى نداده است.


إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُون.2

ما قرآن را نازل کردیم و ما به‌طورقطع نگهدار آنیم.

 

ولی قرآن را باطنی است که درک آن برای همه ممکن نیست و فقط راسخان در علم که مصداق حقیقی‌شان رسول خدا صلی‌الله علیه و آله و ائمه علیهم‌السلام هستند قادر به تأویل آن هستند. هرچند در طول تاریخ افرادى با تفکرات شیطانی و اغراض فاسد و دنیاگرایانه، درصدد تفسیر و تأویل نادرست قرآن در جهت فریب دیگران و رسیدن به مقاصد نامشروع دنیوی خویش بوده‌اند.


هُوَ الَّذی أَنْزَلَ عَلَیْکَ الْکِتابَ مِنْهُ آیاتٌ مُحْکَماتٌ هُنَّ أُمُّ الْکِتابِ وَ أُخَرُ مُتَشابِهاتٌ فَأَمَّا الَّذینَ فی‏ قُلُوبِهِمْ زَیْغٌ فَیَتَّبِعُونَ ما تَشابَهَ مِنْهُ ابْتِغاءَ الْفِتْنَةِ وَ ابْتِغاءَ تَأْویلِهِ وَ ما یَعْلَمُ تَأْویلَهُ إِلاَّ اللَّهُ وَ الرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ. 3

او کسى است که این کتاب (آسمانى) را بر تو نازل کرد، که قسمتى از آن، آیات «محکم» است که اساس این کتاب هست و قسمتى از آن، «متشابه» است. اما آن‌ها که در قلوبشان انحراف است، به دنبال متشابهات‌اند، تا فتنه ‏انگیزى کنند (و مردم را گمراه سازند) و تفسیر (نادرستى) براى آن مى‏ طلبند درحالی‌که تفسیر آن‌ها را، جز خدا و راسخان در علم، نمى ‏دانند.

 

با ظهور حضرت بقیة‌الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف، قرآن از مهجورت درآمده و آیات الهی به معنای واقعی تفسیر و تأویل خواهند شد.


امام صادق علیه السّلام از رسول خدا صلّی الله علیه و آله نقل کرده‌اند که ایشان  فرمودند:

إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ اخْتَارَ مِنَ الْأَیَّامِ الْجُمُعَةَ وَ مِنَ الشُّهُورِ شَهْرَ رَمَضَانَ وَ مِنَ اللَّیَالِی لَیْلَةَ الْقَدْرِ وَ اخْتَارَنِی عَلَی جَمِیعِ الْأَنْبِیَاءِ وَ اخْتَارَ مِنِّی عَلِیّاً وَ فَضَّلَهُ عَلَی جَمِیعِ الْأَوْصِیَاءِ وَ اخْتَارَ مِنْ عَلِیٍّ الْحَسَنَ وَ الْحُسَیْنَ وَ اخْتَارَ مِنَ الْحُسَیْنِ الْأَوْصِیَاءَ مِنْ وُلْدِهِ یَنْفُونَ عَنِ التَّنْزِیلِ تَحْرِیفَ الْغَالِینَ وَ انْتِحَالَ الْمُبْطِلِینَ وَ تَأْوِیلَ الْمُضِلِّینَ تَاسِعُهُمْ قَائِمُهُمْ. 4

بدرستی که خدای عز و جل از روزها جمعه را اختیار کرده و از ماهها رمضان را و از شبها شب قدر را و از همه پیغمبران مرا و از طرف من اختیار کرده علی را و او را بر همه اوصیاء تفضیل داده و از طرف علی، حسن و حسین را اختیار کرده است و از حسین، اوصیاء از فرزندانش را اختیار کرد که از قرآن تحریف غالین و ادعاهای دروغین مبطلین‏ و تأویلات گمراهان را دفع کنند. نهم آن‌ها قائم آن‌ها است. او ظاهر آن‌ها است.

 

قرآن و امام زمان


در روایتی دیگر از رسول خدا صلّی الله علیه و آله نقل‌شده که فرمودند:

تِسْعَةٌ مِنْ صُلْبِ الْحُسَیْنِ أَئِمَّةٌ أَبْرَارٌ وَ التَّاسِعُ‏ قَائِمُهُمْ‏ یَمْلَأُ الْأَرْضَ‏ قِسْطاً وَ عَدْلًا کَمَا مُلِئَتْ جَوْراً یُقَاتِلُ عَلَی التَّأْوِیلِ کَمَا قَاتَلْتُ عَلَی التَّنْزِیلِ.5

نه نفر از صلب حسین علیه السلام امامان نیکوکارند و نهمی آنان قائم ایشان است که زمین‏ را از عدل و داد پر کند، و بر تأویل قرآن جنگ کند، همان‌طور که من بر تنزیل آن جنگ کردم.




1. سوره اعراف 52

2. سوره حجر 9

3. سوره آل عمران 7

4. کمال الدین و تمام النعمة ؛ ج‏1 ؛ ص281

5. کفایة الأثر فی النص علی الأئمة الإثنی عشر ؛ ص65

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.