یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

تفاوت شیعه اهل بیت با دوستدار اهل بیت

چهارشنبه, ۲۱ بهمن ۱۳۹۴، ۱۱:۴۴ ب.ظ

در روایتی آمده است که روزی جماعتی از مسلمانان برای ملاقات با حضرت امام رضا علیه السلام به بیت شریف حضرت رفتند و اجازه ملاقات خواستند.


خادم حضرت نزد آن حضرت آمد و گفت: گروهى دم در هستند و مى ‏گویند ما از شیعیان هستیم.

امام فرمودند: "أَنَا مَشْغُولٌ فَاصْرِفْهُمْ"؛ من امروز مشغول هستم آن‏ها را بگوئید بروند.

خادم هم فرمایش امام را به ایشان رساند و آنها هم رفتند.


این جماعت روز دیگر آمدند و مانند روز قبل اذن ورود خواستند، بار دیگر آنها را برگرداندند.


آن‏ها مدت دو ماه در رفت و آمد بودند و کار بجائى رسید که مایوس شدند و به حاجب گفتند به مولاى ما بگو ما از شیعیان پدرت هستیم ما را راه بدهید. ما اگر بدون ملاقات شما از این جا برویم مردم ما را شماتت مى‏کنند و دیگر رو نداریم به شهر و خانه خود مراجعت کنیم زیرا همواره مورد سرزنش مردم خواهیم بود.

در این هنگام امام دستور دادند به آنها اجازه ورود داده شود.


آنها وارد شدند و سلام کردند. درحالیکه حضرت آنها را تحویل نگرفتند و به آنها اجازه نشستن هم ندادند.آنها هم چنان در حال قیام بودند.


به حضرت عرض کردند:

یا ابن رسول اللَّه این چه جفاء بزرگى بود که در باره ما روا داشتید و ما را سبک کردید و به ما اجازه ملاقات ندادید، ما بعد از این چه گونه در میان مردم حاضر شویم و به خانه و کاشانه خود مراجعت نمائیم، و براى ما آبروئى باقى نماند.


امام رضا علیه السّلام فرمود: شما این آیه شریفه را بخوانید:

"وَ ما أَصابَکُمْ مِنْ مُصِیبَةٍ فَبِما کَسَبَتْ أَیْدِیکُمْ وَ یَعْفُوا عَنْ کَثِیرٍ"1 هر مصیبتى که به شما برسد به وسیله خودتان بدست آمده و خداوند از بیشتر گناهان شما در مى ‏گذر.

من در این جا به خداى خود اقتداء کردم و از رسول خدا و امیر المؤمنین و پدران خود علیهم السّلام پیروى نمودم.


گفتند: یا ابن رسول اللَّه چرا چنین کردىد؟


حضرت فرمودند:

لِدَعْوَاکُمْ أَنَّکُمْ شِیعَةُ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ ع وَیْحَکُمْ إِنَّمَا شِیعَتُهُ الْحَسَنُ وَ الْحُسَیْنُ وَ أَبُو ذَرٍّ وَ سَلْمَانُ وَ الْمِقْدَادُ وَ عَمَّارٌ وَ مُحَمَّدُ بْنُ أَبِی بَکْرٍ الَّذِینَ لَمْ یُخَالِفُوا شَیْئاً مِنْ أَوَامِرِهِ وَ لَمْ یَرْکَبُوا شَیْئاً مِنْ فُنُونِ زَوَاجِرِهِ

براى اینکه شما مدعى هستید که شیعیان امیر المؤمنین على بن ابى طالب علیه السلام هستید.

واى بر شما؛ شیعیان او حسن و حسین علیهما السلام و ابوذر و سلمان و مقداد و عمار و محمد بن ابى بکر هستند که در هیچ جا با او مخالفت نکردند و اوامر او را انجام دادند و نواهی او را ترک کردند.


فَأَمَّا أَنْتُمْ إِذَا قُلْتُمْ إِنَّکُمْ شِیعَتُهُ وَ أَنْتُمْ فِی أَکْثَرِ أَعْمَالِکُمْ لَهُ مُخَالِفُونَ مُقَصِّرُونَ فِی کَثِیرٍ مِنَ الْفَرَائِضِ مُتَهَاوِنُونَ بِعَظِیمِ حُقُوقِ إِخْوَانِکُمْ فِی اللَّهِ وَ تَتَّقُونَ حَیْثُ لَا یَجِبُ التَّقِیَّةُ وَ تَتْرُکُونَ التَّقِیَّةَ حَیْثُ لَا بُدَّ مِنَ التَّقِیَّةِ

شما ادعا دارید که از شیعیان آنها مى‏ باشید؛ در حالى که در کارهاى خود با آنها مخالفت مى ‏کنید و در واجبات کوتاهى مى‏ نمائید و در باره کمک به برادران خود سستى دارید؛ در جایى که تقیه لازم نیست تقیه مى ‏کنید و در جایى که تقیه باید بکنید تقیه ندارید.


فَلَوْ قُلْتُمْ إِنَّکُمْ مُوَالُوهُ وَ مُحِبُّوهُ وَ الْمُوَالُونَ لِأَوْلِیَائِهِ وَ الْمُعَادُونَ لِأَعْدَائِهِ لَمْ أُنْکِرْهُ مِنْ قَوْلِکُمْ وَ لَکِنْ هَذِهِ مَرْتَبَةٌ شَرِیفَةٌ ادَّعَیْتُمُوهَا إِنْ لَمْ تُصَدِّقُوا قَوْلَکُمْ بِفِعْلِکُمْ هَلَکْتُمْ.

اگر شما می گفتید: ما از دوستان او هستیم، دوستان او را دوست مى ‏داریم و با دشمنان آنها دشمنى مى کنیم، من از این گفتار شما ناراحت نمیشدم. ولى شما مقام بزرگى را ادعاء مى‏ کنید؛ و اگر گفتارتان با کردار مطابقت نکند هلاک مى‏ گردید.


گفتند: یا ابن رسول اللَّه ما استغفار مى ‏کنیم و از گفته خود توبه مى‏ نمائیم، و همان طور که فرمودید ما دوستان شما و دوستان دوستان شما هستیم، و با دشمنان شما دشمن مى ‏باشیم.


امام علیه السّلام فرمودند:

فَمَرْحَباً بِکُمْ یَا إِخْوَانِی وَ أَهْلِ وُدِّی ارْتَفِعُوا ارْتَفِعُوا ارْتَفِعُوا.

فَمَا زَالَ یَرْفَعُهُمْ حَتَّى أَلْصَقَهُمْ بِنَفْسِه‏.

حالا خوش آمدید و اینک برادران و ای دوستان من بالا بیایید؛ بالا بیایید؛ بالا بیایید.

حضرت آنقدر آنها را بالا برد تا اینکه به خود چسباند.


بعد از این حضرت‏ به حاجب خود فرمودند:

کَمْ مَرَّةً حَجَبْتَهُمْ" این‏ها چند بار در خانه ما آمدند و اذن ملاقات داده نشد؟

حاجب گفت: آنان شصت بار براى زیارت شما آمدند و توفیق نیافتند.

امام علیه السّلام فرمود:

فَاخْتَلِفْ إِلَیْهِمْ سِتِّینَ مَرَّةً مُتَوَالِیَةً فَسَلِّمْ عَلَیْهِمْ وَ أَقْرِئْهُمْ سَلَامِی فَقَدْ مَحَوْا مَا کَانَ مِنْ ذُنُوبِهِمْ بِاسْتِغْفَارِهِمْ وَ تَوْبَتِهِمْ وَ اسْتَحَقُّوا الْکَرَامَةَ لِمَحَبَّتِهِمْ لَنَا وَ مُوَالاتِهِمْ وَ تَفَقَّدْ أُمُورَهُمْ وَ أُمُورَ عِیَالاتِهِمْ فَأَوْسِعْهُمْ بِنَفَقَاتٍ وَ مَبَرَّاتٍ وَ صِلَاتٍ وَ رَفْعِ مُعَرَّا

شما هم شصت بار از آن‏ها دیدن کن و سلام مرا به آنها برسان آنها در گفته خود استغفار کردند و خداوند هم از آنها درگذشت و شایسته کرامت شدند. اینک بخاطر اینکه آنها ما را دوست مى‏دارند به آنها احسان کن و مشکلات آنها را برطرف گردان تا به زندگى خود برسند.2



پاورقی:

1. الشورى: 30

2. بحار الأنوار (ط - بیروت) ؛ ج‏65 ؛ ص157



 مطالب مرتبط:

پیامی از امام رضا علیه‌السلام خطاب به شیعیان

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.