یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

درسی از عفاف حضرت زهرا سلام الله علیها

شنبه, ۸ اسفند ۱۳۹۴، ۱۱:۰۰ ب.ظ

فدک


رفتار و گفتار حضرات معصومین علیهم‌السلام، الگوی کاملی برای انسان‌ها در طی مسیر بندگی بوده و تمسک به سیره ایشان تحقق ولایتمداری آن‌ها میباشد.

یکی از این الگوها، سیره عملی حضرت فاطمه سلام‌الله علیها است که می‌تواند درس بزرگی برای بندگان باشد.

 

از اقدامات مهم آن حضرت، خطبه‌ای است که در دفاع از حق خود برای مالکیت فدک ایراد فرمودند.

نکته‌ای که در این جریان، بسیار درس‌آموز است، نحوه رفتن ایشان به مسجد برای دفاع از حق خویش است.

سیره آن حضرت در این اقدام، الگوی نیکویی برای انسان‌ها بالأخص زنان باایمان می‌باشد.

 

از ائمه معصومین علیهم‌السلام روایت‌شده که فرمودند:

لَمَّا بَلَغَ فَاطِمَةَ (عَلَیْهَا السَّلَامُ) إِجْمَاعُ أَبِی بَکْرٍ عَلَى مَنْعِهَا فَدَکَ، وَ انْصَرَفَ عَامِلُهَا مِنْهَا، لَاثَتْ‏ خِمَارَهَا، ثُمَّ أَقْبَلَتْ فِی لُمَّةٍ مِنْ حَفَدَتِهَا وَ نِسَاءِ قَوْمِهَا، تَطَأُ ذُیُولَهَا، مَا تَخْرِمُ مِشْیَةَ رَسُولِ اللَّهِ (صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ). 1


وقتی حضرت فاطمه سلام‌الله علیها از تصمیم ابوبکر بر تصرف فدک و اخراج عامل ایشان از فدک باخبر شدند، آن حضرت (برای طلب حقّ خود که رسول خدا صلی الله علیه و آله در ایّام حیات خویش به ایشان هبه نموده بود) خود را پوشاندند و با جمعى از اعوان، خدمتکاران و زنان بنی‌هاشم در حالی به‌طرف مسجد حرکت کردند که دامن جامه‌اش روى زمین کشیده شده و به زیر قدمش مى ‏آمد و راه رفتن او هم همانند راه رفتن پیامبر صلى اللَّه علیه و آله و سلّم بود.

 

در این روایت چند نکته درس‌آموز است. از جمله:


1. پوشیده بودن زنان منافاتی با این ندارد که در مواقع نیاز و ضرورت، آن‌ها نیز با رعایت احکام و آداب اسلامی، در فعالیت‌های جامعه حضور داشته باشند.


2. حضرت قبل از خروج از منزل و حضور در اجتماع مسلمین، خود را به‌صورت کامل پوشاندند. پوشش ایشان هم طوری کامل بود که جامه‌ی ایشان در روی زمین کشیده می‌شد.

زنان مؤمنات نیز باید با تمسک به سرور بانوان دوعالم، در خارج از منزل و در حضور نامحرمان، بدن و زینت‌هایشان را بپوشانند تا هم امنیت و احترام خود را حفظ کنند و هم مردان را در مهلکه معصیت نیندازند.

این را هم باید بدانند که هر پوششی، پوشیدگی نیست و باید از پوششی استفاده کنند که تمام جاهایی که پوشیده بودن و استتار آن‌ها لازم است را پوشانده باشد.


3. حضرت زهرا سلام‌الله علیها به‌تنهایی از منزل خارج نشدند؛ بلکه حضور ایشان در خارج از منزل همراه با عده‌ای از زنان مؤمنه بود.

این درس بزرگی به بانوان است که برای حفظ وقار و حریم خویش تا حد امکان به‌تنهایی در میان مردان غریبه حضور پیدا نکنند. مخصوصاً اگر شرایط زمانی  و مکانی طوری باشد که حضور فردی حریم او را به خطر بیندازد.




پاورقی:
1. دلائل الإمامة (ط - الحدیثة) ؛ ص111

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.