یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

خشوع در نماز چگونه است؟

سه شنبه, ۱۸ اسفند ۱۳۹۴، ۱۰:۲۳ ب.ظ

خشوع در برابر خدای متعال ویژگی مؤمن راستین است. مخصوصاً زمانی که در پیشگاه حضرتش به نماز می‌ایستد.

قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ هُمْ فىِ صَلَاتهِمْ خَاشِعُونَ ...1

مؤمنین همان‌ها هستند که در نماز خاشع‌ هستند.

 

"خشوع" به معنى حالت تواضع و ادب جسمى و روحى است که در برابر شخص بزرگ یا حقیقت مهمى در انسان پیدا مى ‏شود، و آثارش در بدن ظاهر مى ‏گردد.2

بنابراین خشوع در نماز دو جنبه دارد:

1. خشوع باطنی همان حالت خاصی است که در اثر درک عظمت و هیبت خداوند عزوجل در درون انسان ایجاد می‌شود.

2. خشوع ظاهری هم حالت تواضعی است که متأثر از خشوع باطنی، در اعضا و جوارح انسان ظاهر می‌شود.

بنابراین لازم است نمازگزار قلب و جسم خود را با زبانش همراه نماید و با حضور قلب، رعایت ادب را در محضر خداوند متعال داشته باشد.

 

در روایت است که رسول خدا صلی‌الله علیه و آله وقتی مشاهده نمودند مردى در حال نماز با ریش خود بازى می‌کند، فرمودند:

"إِنَّهُ لَوْ خَشَعَ‏ قَلْبُهُ‏ لَخَشَعَتْ جَوَارِحُهُ".3

اگر قلب او خاشع بود، اعضاى جسمانی‌اش نیز  خاشع می‌شدند.




پاورقی:

1. سوره مؤمنون آیه 1و2

2. تفسیر نمونه، ج‏14، ص: 194

3. الجعفریات (الأشعثیات) ؛ ص36

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.