یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

فدک


برخلاف تصور بعضی که خطبه فدکیه را فقط خطبه ای برای دفاع از حق حضرت زهرا سلام الله علیها در مالکیت فدک میدانند، این خطبه قلمرو گسترده ای از معارف را دربرمیگیرد.

 

از نحوه آماده شدن و رفتن حضرت فاطمه سلام الله علیها به مسجد که درسی بزرگی از حجاب و عفاف است گرفته تا تک تک فرازهای این بیانات شریف، همه و همه معارفیست که قابل چشم پوشی نیستند

 

حضرت بیاناتشان را با حمد و ثنای خداوند آغاز نمودند که منبع نابی از معارف توحیدی را شامل میشود.

 

در ادامه فرمایشاتشان با بیان سرگذشت مردم در عصر جاهلیت و تبیین اهداف رسالت، جایگاه رسول خدا صلی اللَّهُ علیه و آله را یادآور شدند و مطالبی نیز در مورد معرفت قرآن به حاضرین بیان فرمودند.

 

یکی از فرازهای بلند این خطبه، مطالبی است که در مورد اسرار و حکمت های احکام و شرایع دین اسلام بیان شده است.  به طوری که فلسفه بیست مورد از شرایع الهی را روشن فرموده اند.

 

ایشان با توصیف امیرالمومنین علیه السلام، جایگاه آن حضرت نزد رسول خدا را بیان کردند و به تبیین نقش ایشان  در اسلام پرداختند.

 

گوشزد کردن جایگاه و مسئولیتهای مسلمانان از دیگر فرمایشات آن حضرت بود که با سرزنش آنان در کوتاهی از وظایفشان ادامه یافت.

 

و اما بخش اصلی این خطبه که در دفاع از حقوق اهل بیت علیهم السلام و بیان ظلم های صورت گرفته بر خودشان ایراد شد، احتجاجاتی است که  آن حضرت در اثبات مالکیت خود بر سرزمین فدک بیان فرمودند.

 

بنابراین این خطبه، سخنی فراتر از جریان فدک است و گستره وسیعی از معارف را در بر میگیرد.



منبع برای مطالعه خطبه فدکیه:

الاحتجاج مرحوم طبرسی ص 134 

  • ۹۴/۱۲/۲۷

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.