یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

جایی که گناه گناهکار، بهتر از عبادت عابد است!

يكشنبه, ۲۹ فروردين ۱۳۹۵، ۰۱:۱۶ ق.ظ


عبادتی که عجب را به دنبال داشته باشد، باعث از بین رفتن ثمره عبادت می‌شود و برای عبادت‌کننده چیزی جز زحمت و تکلف عبادت به ارمغان نمی‌آورد.

در مقابل، معصیتی که توبه و ندامت را در پی داشته باشد، نه‌تنها آثار گناه را از بین می‌برد، بلکه آن‌ها را تبدیل به حسنات می‌کند. همان چیزی که پروردگار وعده آن را داده است.

در آنجا که می‌فرماید: «مَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ عَمَلاً صالِحاً فَأُوْلئِکَ یُبَدِّلُ اللَّهُ سَیِّئاتِهِمْ حَسَنات».

به خاطر همین است که ارزش گناهی که توبه را به دنبال دارد، بسیار بالاتر از عبادتی است که همراه با عجب و خودبرتربینی است.

 

از امام باقر یا امام صادق علیهما السّلام روایت‌شده که فرمودند:

دَخَلَ رَجُلَانِ الْمَسْجِدَ أَحَدُهُمَا عَابِدٌ وَ الْآخَرُ فَاسِقٌ فَخَرَجَا مِنَ الْمَسْجِدِ وَ الْفَاسِقُ صِدِّیقٌ وَ الْعَابِدُ فَاسِقٌ وَ ذَلِکَ أَنَّهُ یَدْخُلُ الْعَابِدُ الْمَسْجِدَ مُدِلًّا بِعِبَادَتِهِ یُدِلُّ بِهَا فَتَکُونُ فِکْرَتُهُ فِی ذَلِکَ وَ تَکُونُ فِکْرَةُ الْفَاسِقِ فِی التَّنَدُّمِ عَلَى فِسْقِهِ وَ یَسْتَغْفِرُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ مِمَّا صَنَعَ مِنَ الذُّنُوبِ. (کافی ، ط الإسلامیة ؛ ج‏2 ؛ ص314)


دو مرد به مسجد رفتند، یکى عابد بود و یکى فاسق. از مسجد بیرون آمدند، درحالی‌که آن فاسق مقام صدّیق (صدق در ایمان) داشت و آن عابد، فاسق بود؛ و این براى آن است که عابد به مسجد می‌رود و به عبادتِ خود می‌بالد و همه اندیشه‏اش در این است و فکر فاسق و بدکار دنبال پشیمانى از کارِ بد و توبه است و از خدا عز و جل درباره هر چه گناه کرده است آمرزش مى‏خواهد.

 

ازاینجا معلوم می‌شود که بالیدن به عبادت و خودبرتربینی چقدر نقش تعیین‌کننده‌ای در پذیرش عبادات دارند. همچنان که نقش توبه در از بین رفتن آثار گناهان، قابل‌تردید نیست.



برای مطالعه بیشتر مراجعه شود به:

کتاب معراج السعاده؛ فصل "عجب"

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.