یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

چرا در دنیای امروز، مسلمانان نتوانسته‌اند مانند بعضی از کشورهای غیر اسلامی پیشرفت کنند.

آیا خواسته خداوند است یا این عقب‌ماندگی تقصیر خود مسلمانان بوده است؟

 

جواب این سؤال را از زبان سفیر یکی از همین کشورهای غیرمسلمان و پیشرفته بشنوید.

 

سفیر ژاپن در بغداد، در پاسخ به سؤال‌های مکرر عراقی‌ها درباره دلیل پیشرفت ژاپن بعد از جنگ جهانی دوم، به آن‌ها توصیه کرد که به قرآن کریم مراجعه کنند؛ زیرا قرآن راه شکوفایی و پیشرفت را نشان داده است.

ایشان با یادآوری آیه «ِإِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ»1 (خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمى دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند) گفتند:

در این آیه، خط‌مشی پیشرفت و شکوفایی ملت‌ها تبیین شده است.2

 

آری یکی از دلایلی که باعث پیشرفت کشورهای همچون ژاپن شده است، عزم راسخ آنان برای پیشرفت و همت بلندشان بوده است.

همچنان که یکی از دلایل عقب‌ماندگی در برخی از عرصه‌های کشورهای اسلامی، دور ماندن از دستورات قرآن و برنامه‌های جامع اسلام بوده است. بدین معنی که اگر اراده کرده و کمر همت می‌بستند، اوضاعشان  ازآنچه امروز است بهتر می‌شد.

 

لذا این سخن که اهتمام مسلمانان به مسائل معنوی و آخرت طلبی آنان مانع از این شده که پیشرفت مادی کنند، سخنی کاملاً بی‌اساس است. زیرا اسلام همان‌طور که طالب سعادت اخروی بشر است، سعادت دنیوی او را نیز خواهان است. سفارش‌های اسلام در این رابطه و سیره اولیاء دین، مؤید روشنی بر این مطلب می‌باشند.

 

ناگفته نماند، بعضی از دنیاگرایی‌ها که اسم پیشرفت را با خود یدک می‌کشند، ازنظر اسلام نه‌تنها کمال واقعی نیستند، بلکه مانعی برای سعادت او می‌باشد. لذا مراد ما از تلاش، هر نوع تلاش و پیشرفتی نیست؛ بلکه پیشرفتی مراد است که منطبق بر فطرت خدا جوی او بوده و در راستای رضای خداوند باشد.




پاورقی:

1. سوره رعد ؛ آیه 11

2. به نقل از سایت الف

  • ۹۵/۰۶/۰۵

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.