یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

خدایا من همان بنده‌ام که ...

چهارشنبه, ۱ دی ۱۳۹۵، ۰۷:۰۹ ب.ظ


یکی از ریشه‌های تکبر ورزی، فخرفروشی و غرور غفلت انسان از این مطلب است که او از تمامی جهات فقیر محض است. از این مسئله که هم در خلقت و هم در ادامۀ حیاتش موجودی محتاج و نیازمند است و تمامی هستی وزندگی‌اش را از خالق و پروردگار خویش دارد.

اگر انسان نسبت به این مسئله توجه داشته باشد، داشته‌های مادی و معنوی‌اش او را در مقابل پروردگارش متکبر و سرکش نخواهد کرد. همچنین دارایی‌هایش باعث نمی‌شود در مقابل مخلوقات مغرور شده و فخرفروشی نماید. چراکه می‌داند مالک حقیقی خداوند است، تمامی این دارایی‌های مادی و معنوی از الطاف پروردگار است و  اگر خداوند اراده کند در یک‌لحظه تمام آن‌ها را از دست می‌دهد.

 

و چه شنیدنی است توصیفاتی که اولیاء الهی درباره فقر انسان بیان نموده‌اند.

امام سیدالساجدین و زین‌العابدین علیه‌السلام در فقره‌ای تکان‌دهنده از دعای شریف ابوحمزه ثمالی، محضر پروردگار چنین عرضه می‌دارند:

سَیِّدِی أَنَا الصَّغِیرُ الَّذِی رَبَّیْتَهُ

ای آقا و سرورم؛ من همان بندۀ کوچکم که او را پرورش دادی

وَ أَنَا الْجَاهِلُ الَّذِی عَلَّمْتَهُ

 من همان نادانم که دانایش کردی

وَ أَنَا الضَّالُّ الَّذِی هَدَیْتَهُ

من همان گمراهم که هدایتش نمودی

وَ أَنَا الْوَضِیعُ الَّذِی رَفَعْتَهُ

من همان افتاده‌ام که بلندش کردی

وَ أَنَا الْخَائِفُ الَّذِی آمَنْتَهُ

 من همان ترسانم که امانش دادی

وَ الْجَائِعُ الَّذِی أَشْبَعْتَهُ

من همان گرسنه‌ام که سیرش کردی

وَ الْعَطْشَانُ الَّذِی أَرْوَیْتَهُ

من همان تشنه‌ام که سیرابش نمودی

وَ الْعَارِی الَّذِی کَسَوْتَهُ

من همان عُریانم که پوشاندی

وَ الْفَقِیرُ الَّذِی أَغْنَیْتَهُ

من همان محتاجم که بی‌نیازش نمودی

وَ الضَّعِیفُ الَّذِی قَوَّیْتَهُ

من همان ناتوانم که نیرویش دادی

وَ الذَّلِیلُ الَّذِی أَعْزَزْتَهُ

من همان خوارم که عزیزش کردی

وَ السَّقِیمُ الَّذِی شَفَیْتَهُ

من همان بیمارم که شفایش دادی

وَ السَّائِلُ الَّذِی أَعْطَیْتَهُ ...

و همان گدایم که عطایش نمودی

(إقبال الأعمال ؛ ط-القدیمة ؛ سید ابن طاووس ؛ ج‏1 ؛ ص71)

 

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.