یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

عصر ظهور حضرت مهدی علیه‌السلام، عصریست که حضرت صاحب علیه‌السلام با ولایت خدادادی خود تحولات شگرفی در نظام تکوین و تشریع ایجاد خواهد کرد.

یکی از این تحولات، رشد فوق‌العاده‌ای است که در قدرت بینایی و شنوایی شیعیان ایجاد خواهد شد.

از امام صادق علیه‌السلام روایت‌شده که فرمودند:

إِنَّ قَائِمَنَا إِذَا قَامَ مَدَّ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لِشِیعَتِنَا فِی أَسْمَاعِهِمْ وَ أَبْصَارِهِمْ‏ حَتَّى لَا یَکُونَ بَیْنَهُمْ وَ بَیْنَ الْقَائِمِ بَرِیدٌ یُکَلِّمُهُمُ فَیَسْمَعُونَ وَ یَنْظُرُونَ إِلَیْهِ وَ هُوَ فِی مَکَانِهِ‏.1

به‌راستی هنگامی‌که قائم (علیه‌السلام) قیام نماید، خداوند عزوجل در گوش‌ها و دیدگان شیعیان ما چنان نیرویی ایجاد کند که میان آن‌ها و قائم (علیه‌السلام) پیکى نباشد و آن حضرت با آنان (از فاصله دور) سخن گوید و آنان بشنوند و او را در همان‌جایی که هست ببینند.

همان‌طور که از ظاهر روایت استفاده می‌شود، در هنگام ظهور حضرت قائم علیه‌السلام خداوند شیعیان را مخصوص به نعمتی خارق‌العاده می‌کند و آن این است که  از فاصله‌های دور می‌توانند حضرت را ببینند و صدای آن بزرگوار را بشنوند.


بعضی از علماء این روایت را اشاره به اختراع رادیو و تلویزیون و فنّاوری‌های جدی که می‌دانند که پس از قرن‌ها از صدور حدیث امروزه در خارج تحقق پیداکرده و یا در آینده ایجاد خواهد شد.2

به نظر میرسد بیان فوق در تفسیر قدرت بینایی و شنوایی شیعیان در عصر ظهور، مبتلا به اشکال باشد. زیرا:

اولاً این تفسیر برخلاف ظاهر روایت است. زیرا امام صادق علیه السلام میفرماید: " مَدَّ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لِشِیعَتِنَا فِی أَسْمَاعِهِمْ وَ أَبْصَارِهِمْ "

ثانیاً چنانکه از ظاهر روایت استفاده می‌شود این نعمت برای شیعیان حضرت صاحب علیه‌السلام شمرده‌شده است. درحالی‌که فنّاوری‌های پیشرفته فقط مختص شیعیان نیست و حتی در برخوردار بودن از این رسانه‌های پیشرفته، غیر شیعیان از شیعیان بسیار جلوتر هستند.

ثالثاً ارتباط سمعی و بصری بین امام معصوم علیه السلام و شیعیان، میتواند بدون فناوری های ساخته بشر باشد؛ زیرا محدودیت زمان و مکان که قدرت سمع و بصر انسان را محدود می‌کند، مختص عالم ماده است و چه‌بسا انسان در سایه بندگی خداوند به مرتبه‌ای برسد که از این محدودیت‌های مادی مجرد شده و حقائق را شهود نماید.


پاورقی:

1. الکافی (ط - الاسلامیة) ؛ ج‏8 ؛ ص241

2. ترجمه الروضة من الکافی / حجت الاسلام والمسلمین رسولى محلاتى، ج‏2، ص: 49

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.