یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

اندر مصائب عاشقی...

جمعه, ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۱۰:۲۰ ب.ظ


عشق به معنای علاقه و محبت شدید، نه خوب است و نه بد؛ بلکه بستگی به این دارد که در چه جهتی هدایت می‌شود و متعلق آنچه چیزی است.

اگر متعلق عشق، خداوند و اولیاء الهی و آنچه سعادت دنیوی و اخروی انسان را تضمین می‌کنند باشد، نه‌تنها مذموم نیست بلکه مورد سفارش دین قرارگرفته است.

ولی اگر محبتِ انسان به جهتی هدایت شود که او را از عبودیت خداوند و پیمودن مسیر سعادت بازدارد، مورد نکوهش دین واقع‌شده است.

 

امیرالمؤمنین علیه‌السلام در ضمن فرمایشی، پیامدهای سوء عشق را بیان نموده‌اند.

از مطالعۀ این پیامدها اولاً معلوم می‌شود که مراد از عشق در این کلام امیرالمؤمنین همان عشق مذموم است و ثانیاً مشخص می‌شود که این نوع از عشق چه نتایج بدی برای چنین عاشقی به دنبال دارد.

از آن حضرت روایت‌شده که فرمودند:

«مَنْ عَشِقَ شَیْئاً أَعْشَى بَصَرَهُ‏ وَ أَمْرَضَ قَلْبَهُ‏ فَهُوَ یَنْظُرُ بِعَیْنٍ غَیْرِ صَحِیحَةٍ وَ یَسْمَعُ بِأُذُنٍ غَیْرِ سَمِیعَةٍ قَدْ خَرَقَتِ الشَّهَوَاتُ عَقْلَهُ‏ وَ أَمَاتَتِ الدُّنْیَا قَلْبَهُ‏ وَ وَلِهَتْ عَلَیْهَا نَفْسُهُ‏ فَهُوَ عَبْدٌ لَهَا وَ لِمَنْ فِی یَدَیْهِ شَیْ‏ءٌ مِنْهَا حَیْثُمَا زَالَتْ زَالَ إِلَیْهَا وَ حَیْثُمَا أَقْبَلَتْ أَقْبَلَ عَلَیْهَا لَا یَنْزَجِرُ مِنَ اللَّهِ بِزَاجِرٍ وَ لَا یَتَّعِظُ مِنْهُ بِوَاعِظ» (نهج البلاغة؛ نسخۀ صبحی صالح؛ خطبه 109)

ترجمه:

هر که به چیزی عاشق شود چشمش را کور ساخته و دلش را بیمار گرداند (به‌طوری‌که عیب آن را ندیده و زشتی‌اش را نیکو می‌بیند)

پس او به دیدۀ غیرسالم (که بصیرت ندارد) مى‏نگرد و به گوشى که (حقائق را) نمى‏شنود مى‏شنود.

خواهش‌های بیهوده، عقل او را دریده و دنیا دلش را میرانده و او شیفتۀ خود نموده است.

پس او بندۀ دنیا است و بندۀ هر که چیزى از دنیا در دستش مى‏باشد؛ به هر طرف که دنیا گردید به‌سوی آن مى‏گردد و به هر جا که رو آورد به آن متوجّه می‌شود.

از منع‌کننده و پنددهنده که از جانب خداوند است متنبّه نشده و پند نمى‏پذیرد.

  • ۹۶/۰۲/۱۵

محبت خدا

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.