یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

یک اصل مهم تربیتی!

سه شنبه, ۱۳ تیر ۱۳۹۶، ۰۱:۲۱ ب.ظ


یکی از شرایطی که برای وجوب امربه‌معروف و نهی از منکر گفته‌اند این است که امر کننده و نهی‌کننده احتمال بدهد امرونهی او تأثیر مى‌کند.1

بعضی از افراد فقط به این بهانه اینکه امرونهی آنان تأثیری در مخاطب نخواهد داشت، از انجام این وظیفه و واجب الهی شانه خالی می‌کنند. ولی این توجیه جای بحث دارد که قبل از بیان آن نکته‌ای را متذکر می‌شویم:

 

یکی از اصول تربیت، تکرار است؛ به این معنی که در تربیت گاهی لازم است یک آموزش یا تذکر چند بار تکرار شود تا اثر تربیتی خود را در مخاطب بگذارد.

در امربه‌معروف و نهی از منکر هم گاهی امرونهی یک نفر تأثیر آنی ندارد؛ بلکه باید تکرار شود تا تأثیر خود را بر مخاطب نشان دهد.

 

با توجه به این نکته گاهی برای اینکه امربه‌معروف و نهی از منکر بر روی مخاطب اثرگذار باشد، باید از سوی آمر و ناهی و همچنین توسط افراد متعدد تکرار شود.

حداقل ثمره‌ای که این تذکرات متعدد خواهد داشت این است که مخاطب نسبت به قبح و زشتی منکری که انجام می‌دهد و یا حسن و اهمیت معروف واقف می‌شود.

بنابراین نباید به‌صرف اینکه تذکر من تنها اثرگذار نیست از انجام این واجب الهی شانه خالی کرد. بلکه اگر احتمال می‌دهیم تکرار تذکرات ما باعث اصلاح مخاطب شود، باید امربه‌معروف و نهی از منکر را انجام دهیم.

 

پی‌نوشت:

1. رسالۀ امام خمینی ره، مسئله 2791

  • ۹۶/۰۴/۱۳

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.