یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

قتل صبر چه نوع قتلی است؟

جمعه, ۱۴ مهر ۱۳۹۶، ۰۸:۴۵ ب.ظ


امام زین‌العابدین علیه‌السلام هنگام اسارت، در جمع کوفیان خود را چنین معرفی فرمودند:

«أَنَا عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ الْمَذْبُوحِ بِشَطِّ الْفُرَاتِ مِنْ غَیْرِ ذَحْلٍ وَ لَا تِرَاتٍ، أَنَا ابْنُ مَنِ انْتُهِکَ حَرِیمُهُ وَ سُلِبَ نَعِیمُهُ وَ انْتُهِبَ مَالُهُ وَ سُبِیَ عِیَالُهُ، أَنَا ابْنُ‏ مَنْ‏ قُتِلَ‏ صَبْراً»1

من علی، فرزند حسینی هستم که در کنار فرات بدون گناه سربریده شد. من فرزند کسی هستم که حریم او هتک شد و اموالش به تاراج رفت و خاندانش اسیر شدند. من فرزند کسی هستم که با زجر و شکنجه کشته شد.

 

«قتل صبر»، نوعی از کشتن حیوانات است که رسول خدا صلی‌الله علیه و آله از آن نوع کشتن نهی نموده است و عبارت است از اینکه جانداری را در حال حیات به نحوی حبس کنند و سپس اشیائی را (آن‌قدر) به او بزنند تا کشته شود.2 به‌عبارت‌دیگر قتل صبر نوعی زجر کشی است.

از مظلومیت سیدالشهداء علیه‌السلام و قساوت کوفیان یکی هم آن بود که آن حضرت را درحالی‌که هنوز رمق در بدن داشت، مورد ضربه‌های شمشیر و نیزه قرار دادند.3

امام باقر علیه‌السلام نیز در مورد نحوۀ شهادت امام حسین علیه‌السلام فرمودند:

«حسین بن علی (علیه‌السلام) را به‌گونه‌ای کشتند پیامبر (صلی‌الله علیه وآله) از آن نهی کرده بود. او (درحالی‌که در آخرین لحظات، قدرت بر دفاع و حرکت نداشت) با شمشیر، نیزه، سنگ، چوب و عصا کشته شد و پس‌ازآن، اسب بر او تازاندند».4


پی نوشت:

1. الإحتجاج على أهل اللجاج، مرحوم طبرسی؛ ج‏2؛ ص 305

2. النهایة فی غریب الحدیث و الأثر؛ ج‏3؛ ص 8

3. فرهنگ عاشورا، جواد محدثی، ص 382

4. تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهداء علیه‌السلام (استاد مهدی پیشوایی و جمعی از تاریخ‌پژوهان)، ج 1، ص 874

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.