یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

پیوند و رابطه بین مؤمنین از مهم‌ترین نشانه‌های جامعۀ ایمانی است و منابع حدیثی، پر است از روایاتی که در این باب وارد شده است.

همان اندازه که ارتباط و همدلی مؤمنین مورد سفارش قرارگرفته است، به همان میزان، قهر کردن و قطع رابطه بین آنان مذموم شمرده‌شده است.

 

از مفضل بن عمر یکی از شاگردان امام صادق علیه‌السلام روایت شده که خطاب به شیعیان گفت:

«إِیَّاکُمْ وَ التَّصَارُمَ وَ إِیَّاکُمْ وَ الْهِجْرَانَ‏»

از گسستن پیوندها بپرهیزید، از قهر کردن و فاصله گرفتن حذر کنید.

«فَإِنِّی سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه‌السلام یَقُولُ وَ اللَّهِ لَا یَفْتَرِقُ رَجُلَانِ مِنْ شِیعَتِنَا عَلَى الْهِجْرَانِ إِلَّا بَرِئْتُ مِنْ أَحَدِهِمَا وَ لَعَنْتُهُ وَ أَکْثَرُ مَا أَفْعَلُ ذَلِکَ بِکِلَیْهِمَا»

من از امام صادق علیه‌السلام شنیدم که مى‏فرمود: به خدا سوگند، هرگاه دو شیعه قهر کرده و از هم جدا شوند، من از یکى بیزارى میجویم و نفرینش کنم، و بیشتر با هر دو چنین کنم.

‏مُعَتِّب (یکی دیگر از اصحاب حضرت امام صادق علیه‌السلام) عرض کرد: قربانت شوم، (سبب این بیزاری جستن شما) نسبت به ظالم معلوم است؛ ولی نسبت به مظلوم چرا بی زاری میجویید؟!

حضرت فرمود:

«لِأَنَّهُ لَا یَدْعُو أَخَاهُ إِلَى صِلَتِهِ سَمِعْتُ أَبِی وَ هُوَ یَقُولُ إِذَا تَنَازَعَ اثْنَانِ مِنْ شِیعَتِنَا فَفَارَقَ أَحَدُهُمَا الْآخَرَ فَلْیَرْجِعِ الْمَظْلُومُ إِلَى صَاحِبِهِ حَتَّى یَقُولَ لَهُ یَا أَخِی أَنَا الظَّالِمُ حَتَّى یَنْقَطِعَ الْهِجْرَانُ فِیمَا بَیْنَهُمَا إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى حَکَمٌ عَدلٌ یَأْخُذُ لِلْمَظْلُومِ مِنَ الظَّالِمِ»1

براى اینکه برادرش را به آشتى و پیوند دعوت نمى‏کند. من از پدرم2 شنیدم که میفرمود: چون دو نفر شیعه مرافعه کنند و یکى قهر کند، مظلوم باید به او مراجعه کند و بگوید: ای برادر این منم که ظالم هستم، تا جدائى و دورى برطرف شود؛ خداوند تبارک و تعالى حاکم و عادل است و خودش حق مظلوم را از ظالم مى‏ستاند.



پی نوشت:

1. تحف العقول،  ص: 514
2. ظاهراً این عبارت، ادامه کلام امام صادق علیه السلام است که از پدرش امام باقر علیه السلام نقل میکند که فرمود...

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.