یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

اگر توسل شرک است، خود سنی‌ها هم مشرک هستند!

يكشنبه, ۲۱ آبان ۱۳۹۶، ۰۸:۰۵ ب.ظ
یکی از اتهاماتی که وهابیان به شیعه وارد می‌کنند این است که شیعیان به خاطر توسل به اولیاءالله مشرک هستند. از دیدگاه آنان توسل به اولیاءالله نوعى شرک است!

در کنار پاسخ‌های متعددی که به این شبهه داده‌ شده است، یکی از جواب‌ها روایتی است که در منابع خود اهل سنت ذکر شده است.

 

یکی از مهم‌ترین کتاب‌های اهل سنت و شاید مهم‌ترین کتاب در نزد ایشان بعد از قرآن، کتاب صحیح بخاری است.

در این کتاب، روایتی نقل شده که در این روایت، خلیفۀ دوم برای درخواست نزول باران از خداوند، به عباس عموی پیامبر صلی‌الله علیه وآله توسل کرده است:

حدثنا الحسن بن محمد قال حدثنا محمد بن عبد الله الأنصاری قال حدثنی أبی عبد الله بن المثنى عن ثمامة بن عبد الله بن أنس عن أنس: «أن عمر بن الخطاب رضی الله عنه کان إذا قحطوا استسقى بالعباس بن عبد المطلب فقال اللهم إنا کنا نتوسل إلیک بنبینا فتسقینا وإنا نتوسل إلیک بعم نبینا فاسقنا» قال فیسقون.1

از أنس روایت شده: درزمانی که قحطی رخ داده بود، عمر بن خطاب با توسل به عباس بن عبدالمطلب از خداوند طلب باران نمود و عرضه داشت: «خدایا، همانا ما قبلاً برای طلب باران به پیامبرمان توسل می‌کردیم و در اثر این توسل به ما باران نازل می‌کردی؛ هم‌اکنون هم برای طلب باران به عموی پیامبرمان توسل می‌کنیم؛ پس باران را بر ما نازل کن»

 

توسلی که شیعیان انجام می‌دهند، چیزی غیر از همین توسل که خلیفه دوم انجام داد نیست. لذا اگر شیعیان به خاطر توسل به اولیاءالله برای آمرزش گناهان و طلب حوائج از خداوند، مشرک باشند، خود اهل سنت که پیرو خلیفه دوم هستند نیز باید مشرک باشند! پس معلوم می‌شود نسبت شرک ب اگر توسل شرک است، خود سنی ها ها هم مشرک هستند!ه شیعیان چیزی جز ادعای بدون دلیل و اتهام نیست.



پی نوشت:

1. صحیح البخاری، ج 1، ص 342

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.