دو قسم همراهی خداوند با انسان
«إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرینَ»، «اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقینَ»، «أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُؤْمِنین»، «إِنَّ اللَّهَ مَعَ الَّذینَ اتَّقَوْا وَ الَّذینَ هُمْ مُحْسِنُون».
این آیات همگی حکایت از همراهی خداوند با صابران، متقین، مؤمنین و محسنین دارند.
سؤال: چرا در این آیات خداوند معیتش را به بعضی از انسانها اختصاص داده است، درحالیکه خداوند همیشه و در همهجا با تمامی انسانها همراه است؟!
جواب این است که همراهی خداوند با انسانها دو نوع است:
1. معیت عمومی؛ همان چیزی که آیه «وَ هُوَ مَعَکُمْ أَیْنَ ما کُنْتُمْ»1 (او با شماست هر جا که باشید) حکایت دارد. خداوند بر اساس کمال مطلق خویش، نامحدود بوده و در همه مکانها و در همه زمانها با مخلوقاتش همراه است.
2. معیت اختصاصی؛ این همان معیتی است که آیات فوق بر آن دلالت دارند. معیتی که خداوند با مؤمنین، متقی، صابران و محسنین دارد به معنی اشراف خاص پروردگار بر این انسانها است.
مرحوم علامه طباطبایی در ذیل آیه شریفه «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اسْتَعینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرینَ»2 میفرماید:
اینکه فرمود «خدا با صابران است»، این معیت غیرازآن معیتى است که در آیه: «وَ هُوَ مَعَکُمْ أَیْنَ ما کُنْتُمْ» (او با شماست هر جا که باشید) آمده است؛ زیرا معیت در آیه «وَ هُوَ مَعَکُمْ أَیْنَ ما کُنْتُمْ»، معیت احاطه و قیمومت است؛ به خلاف معیت در آیه موردبحث که به معناى یاریکردن صابران است.3
پی نوشت:
1. سوره حدید، آیه 4
2. سوره بقره، آیه 153
3. المیزان فی تفسیر القرآن، ج1، ص: 345
- ۹۶/۰۹/۱۴