یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

وقتی جواب نیکی بدی باشد!

يكشنبه, ۳ دی ۱۳۹۶، ۱۱:۴۶ ب.ظ

گاهی اتفاق می‌افتد که انسان نسبت به کسی نیکی می‌کند؛ ولی او سپاس گذار این کار نیک نبوده و یا در مقابل خوبی انسان بدی می‌کند.

این امر چه‌بسا باعث ناراحتی انسان شود که چرا فلانی در مقابل کار نیک من خوبی نکرد!

 

بر اساس روایتی از امیرالمؤمنین علیه‌السلام انسان نباید در قبال کار نیکی که نسبت به دیگران انجام می‌دهد انتظار پاداش یا سپاسگزاری داشته باشد.

از آن حضرت نقل ‌شده که فرمودند:

«إِنَّ مَکْرُمَةً صَنَعْتَهَا إِلَى أَحَدٍ مِنَ النَّاسِ إِنَّمَا أَکْرَمْتَ بِهَا نَفْسَکَ وَ زَیَّنْتَ بِهَا عِرْضَک‏ فَلَا تَطْلُبْ مِنْ غَیْرِکَ شُکْرَ مَا صَنَعْتَ إِلَى نَفْسِک‏»1

همانا با احسانى که به احدى از مردم می‌کنی، گرامى نگردانیده‌ای مگر نفس خود را و زینت نداده‌ای مگر آبروی خود را. پس شکر آنچه برای خودت کرده‌ای، از غیر خودت طلب مکن.

 

همچنان که وقتی انسان برای خودش کاری انجام می‌دهد و نفعش به خودش می‌رسد، انتظار تشکر از دیگران را ندارد، همچنین وقتی نسبت به دیگران کار نیکی انجام می‌دهد در حقیقت نفع آن به خودش می‌رسد و از اجر آن بهره‌مند خواهد بود. لذا نباید در مورد آن انتظار تشکر از طرف دیگران داشته باشد. در این صورت است که سپاسگزاری یا عدم سپاسگزاری طرف مقابل، فرقی به حال انسان نمی‌کند. چراکه انسان به اجر کار نیکش رسیده است.



پی نوشت:

1. غرر الحکم و درر الکلم؛ ص 232

  • ۹۶/۱۰/۰۳

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.