یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

چرا وجود خداوند آشکارترین موجودات است؟

جمعه, ۶ بهمن ۱۳۹۶، ۱۲:۴۲ ق.ظ

مرحوم صدرالدین محمد شیرازی (ملاصدرا) وجود خداوند را ظاهرترین و آشکارترین موجودات معرفی می‌کند و دلیلی مُتقن برای آن اقامه می‌نماید. با این بیان که:

هرچقدر وجود قوی‌تر باشد، ظهورش هم شدیدتر خواهد بود. مثل «نور» که هرچقدر قوی‌تر باشد، ظهورش و روشنایی‌اش هم بیشتر خواهد بود.

«وجود خداوند» هم ظاهرترین موجودات است. پس قوی‌ترین وجودات بوده و شناخت وجود او اولین معرفت و آسان‌ترین شناخت برای انسان‌ها می‌باشد.

 

مرحوم ملاصدرا برای توضیح اینکه «چرا وجود خداوند ظاهرترین موجودات است» مثال جالبی میزند:

نویسنده‌ای را در حال کتابت تصور کنید. از مشاهده‌ی این صحنه به چند چیز پی می‌بریم: به این‌که این نویسنده دارای حیات است؛ علم دارد؛ قدرت دارد؛ اراده دارد و...

باوجود این‌که این صفات (منند علم، قدرت، اراده) با هیچ‌یک از حواس ظاهری قابل درک نیستند، ولی این صفات روشن‌تر و سریع‌تر از صفات محسوس با حواس ظاهری درک می‌شوند.

وجود خداوند، قدرت، علم و حیات او نیز همان صفاتی هستند که هرچند قابل اشاره حسی نیستند، ولی با مشاهده‌ی آثار فعل الهی در جهان به‌روشنی و وضوح قابل‌درک می‌باشند. بدین ترتیب که با مشاهده اشیاء و مناظر دنیا و بلکه مشاهده و تفکر در وجود خودمان، به‌وضوح پی می‌بریم که این موجودات دارای آفریننده‌ای هستند که از کمالاتی چون حیات، علم و قدرت نامحدود برخوردار است.

به همین دلیل است که گفته‌اند «وجود خداوند، ظاهرترین و قوی‌ترین موجودات است».


 

برای مطالعه‌ی بیشتر مراجعه شود به:

شرح أصول الکافی مرحوم ملاصدرا؛ ج‏3؛ ص 20 (نشر مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگى‏)


مطالب مرتبط: اگر وجود خدا روشن و بدیهی است، چرا بعضی‌ها در وجود او شک دارند؟

  • ۹۶/۱۱/۰۶

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.