یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

حداقل تأثیری که «نهی از منکر» می‌گذارد

يكشنبه, ۱۵ بهمن ۱۳۹۶، ۱۱:۲۶ ب.ظ

حداقل تأثیری که فریضۀ «نهی از منکر» در مخاطب ایجاد می‌کند این است که گناهکار احساس خواهد کرد کاری قبیحی مرتکب شده است و جامعه نسبت به کار زشت او بی‌تفاوت نیست.

همین باعث می‌شود که حداقل آن کار زشت را با بی‌مبالاتی انجام ندهد و اگر بازهم مرتکب آن عمل شود، به قبح آن در نزد مردم واقف باشد؛ و البته همین هم چیز کمی نیست که قبح گناه در جامعه شکسته نشود!


کم نیستند دین‌دارانی که به بهانه عدم تأثیر فوری «نهی از منکر» در مخاطب، از انجام این فریضه‌ی مهم صرف‌نظر می‌کنند؛ و حال‌آنکه باید متوجه باشند که شکسته شدن قبح گناه و عادی شدن ارتکاب آن، مصیبتی بس بزرگ‌تر است؛ همان چیزی که متأسفانه گاه‌وبیگاه در جوامع مسلمین دیده می‌شود.


  • ۹۶/۱۱/۱۵

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.