یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

دلیلی قرآنی برای اثبات معاد

جمعه, ۸ تیر ۱۳۹۷، ۰۸:۲۹ ب.ظ

*وَ ضَرَبَ لَنا مثلاً وَ نَسِیَ خَلْقَهُ قالَ مَنْ یُحْیِ الْعِظامَ وَ هِیَ رَمیمٌ* قُلْ یُحْییهَا الَّذی أَنْشَأَها أَوَّلَ مَرَّةٍ وَ هُوَ بِکُلِّ خَلْقٍ عَلیمٌ‏*[1]

 

در شأن نزول آیات فوق، از امام صادق علیه‌السلام روایت شده که فرمودند:

أُبَیّ بن خَلَف‏ استخوان پوسیده ‏اى را از دیوارى کند و آن را با دست نرم کرد و خطاب به رسول خدا صلی‌الله علیه‌وآله گفت: «ای محمد! آیا بعدازآنکه استخوانى پوسیده شدیم دوباره با خلقتى جدید مبعوث مى‏شویم»؟! پس خداوند متعال در پاسخش این آیه را نازل کرد.[2]

 

در دو آیه، دلیل امکان معاد با ابتدا با عبارتی کوتاه و سپس به‌صورت تفصیل بیان شده است:

می‌فرماید: «او مثلى براى ما زد و به پندار خودش دلیل دندان‏شکنى پیدا کرد، درحالی‌که آفرینش نخستین خود را به دست فراموشى سپرده و گفت: چه کسى مى‏تواند این استخوان‌ها را زنده کند درحالی‌که پوسیده است»؟![3]

سپس بلافاصله به پیامبر اسلام صلی‌الله علیه و اله دستور مى‏دهد که به این خیره‌سر مغرور و فراموش‌کار «بگو: کسى او را زنده مى‏کند که در روز نخست او را ایجاد کرد».[4]

رسول خدا صلی‌الله علیه وآله مأمور می‌شوند تا زنده کردن مرده در روز قیامت را چنین اثبات کنند که: کسی که قدرت بر خلقت اولیه انسان از نطفه‌ای ناچیز دارد، قدرت بر زنده کردنش در قیامت بعدازاینکه در این دنیا مرده است دارد.

 

عبارت «وَ هُوَ بِکُلِّ خَلْقٍ عَلِیمٌ‏» نیز اشاره به این دارد که خداوند بر انواع خلق کردن آگاه است و «علم خداوند متعال تمام وسائط خلقت را شامل می شود؛ مثل خلق کردن از نطفه و خلق کردن از استخوان پوسیده».[5]



[1] سوره یس، آیات 78 و 79

[2] تفسیر العیاشى، ج‏2، ص 296

[3] تفسیر نمونه، ج‏18، ص 458

[4] تفسیر نمونه، ج‏18، ص 459

[5] التحریر و التنویر، ج‏22، ص 279

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.