یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

یکی از آثار مخرّب «غیبت کردن»

چهارشنبه, ۱۴ آذر ۱۳۹۷، ۰۹:۵۷ ق.ظ


غیبت کردن پشت سر شخص مؤمن، از گناهان بزرگ محسوب می‌شود.[1]

یکی از آثار مخرّب «غیبت» این است که باعث از بین رفتن حسنات انسان می‌شود؛ همان حسناتی که چه‌بسا انسان برای به دست آوردن آن ثوابها، خود را به زحمت انداخته بود.

از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت شده که فرمودند:

«مَا النَّارُ فِی الْیُبْسِ بِأَسْرَعَ مِنْ الْغِیبَةِ فِی حَسَنَاتِ الْعَبْد»[2]

آتش در از بین بردن حسنات از غیبت خشک‌کننده‌تر نیست. (یعنی همانطور که آتش رطوبت را خشک میکند، غیبت کردن نیز ثواب‌هایی که انسان به دست آورده را از بین می‌برد؛ بلکه در از بین بردن ثواب‌ها، غیبت از آتش قوی‌تر است)!

 

روایت شده که مردی به دیگری گفت: به من خبر رسیده که پشت سر من غیبت کرده ای!

شخص غیبت کننده جواب داد: ببین منزلت تو در نزد من چقدر است که من اختیار حسنات خودم را به تو داده ام[3] (و در اثر غیبت کرن تو، ثواب‌هایی که به دست آورده‌ام را به حساب تو نوشته‌اند)!



[1] برای مطالعۀ بیشتر مراجعه شود به «گناهان کبیرۀ»، نوشتۀ شهید دستغیب، ج2، ص 272

[2] کشف الریبة؛ شهید ثانی؛ ص 27

[3] همان منبع

  • ۹۷/۰۹/۱۴

احباط

غیبت کردن

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.