یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

سلیم بن قیس هلالی، که از اصحاب امیر المؤمنین و امام حسن و امام حسین و امام زین العابدین و امام باقر علیهم‌السلام شمرده شده است[1]، در کتاب معروف خود نوشته است:

«کَانَ عَلِیٌّ ع یُصَلِّی فِی الْمَسْجِدِ الصَّلَوَاتِ الْخَمْسَ فَکُلَّمَا صَلَّى قَالَ لَهُ أَبُو بَکْرٍ وَ عُمَرُ کَیْفَ بِنْتُ رَسُولِ اللَّهِ إِلَى أَنْ ثَقُلَتْ فَسَأَلَا عَنْهَا وَ قَالا قَدْ کَانَ بَیْنَنَا وَ بَیْنَهَا مَا قَدْ عَلِمْتَ‏ فَإِنْ رَأَیْتَ أَنْ تَأْذَنَ لَنَا فَنَعْتَذِرَ إِلَیْهَا [مِنْ ذَنْبِنَا] قَالَ ع ذَاکَ إِلَیْکُمَا فَقَامَا فَجَلَسَا بِالْبَابِ وَ دَخَلَ عَلِیٌّ ع عَلَى فَاطِمَةَ ع فَقَالَ لَهَا أَیَّتُهَا الْحُرَّةُ فُلَانٌ وَ فُلَانٌ بِالْبَابِ یُرِیدَانِ أَنْ یُسَلِّمَا عَلَیْکِ فَمَا تَرَیْنَ قَالَتْ ع الْبَیْتُ بَیْتُکَ وَ الْحُرَّةُ زَوْجَتُکَ فَافْعَلْ مَا تَشَاءُ فَقَالَ شُدِّی قِنَاعَکِ فَشَدَّتْ‏ [قِنَاعَهَا] وَ حَوَّلَتْ وَجْهَهَا إِلَى الْحَائِطِ فَدَخَلَا وَ سَلَّمَا وَ قَالا ارْضَیْ عَنَّا رَضِیَ اللَّهُ عَنْکِ فَقَالَتْ مَا دَعَاکُمَا إِلَى هَذَا فَقَالا اعْتَرَفْنَا بِالْإِسَاءَةِ وَ رَجَوْنَا أَنْ تَعْفِی عَنَّا وَ تُخْرِجِی سَخِیمَتَکِ‏ فَقَالَتْ فَإِنْ کُنْتُمَا صَادِقَیْنِ فَأَخْبِرَانِی عَمَّا أَسْأَلُکُمَا عَنْهُ فَإِنِّی لَا أَسْأَلُکُمَا عَنْ أَمْرٍ إِلَّا وَ أَنَا عَارِفَةٌ بِأَنَّکُمَا تَعْلَمَانِهِ فَإِنْ صَدَقْتُمَا عَلِمْتُ أَنَّکُمَا صَادِقَانِ فِی مَجِیئِکُمَا قَالا سَلِی عَمَّا بَدَا لَکِ قَالَتْ نَشَدْتُکُمَا بِاللَّهِ هَلْ سَمِعْتُمَا رَسُولَ اللَّهِ ص یَقُولُ فَاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنِّی فَمَنْ آذَاهَا فَقَدْ آذَانِی قَالا نَعَمْ فَرَفَعَتْ یَدَهَا إِلَى السَّمَاءِ فَقَالَتْ اللَّهُمَّ إِنَّهُمَا قَدْ آذَیَانِی فَأَنَا أَشْکُوهُمَا إِلَیْکَ وَ إِلَى رَسُولِکَ لَا وَ اللَّهِ لَا أَرْضَى عَنْکُمَا أَبَداً حَتَّى أَلْقَى [أَبِی‏] رَسُولَ اللَّهِ وَ أُخْبِرَهُ بِمَا صَنَعْتُمَا فَیَکُونَ هُوَ الْحَاکِمَ [فِیکُمَا] قَالَ فَعِنْدَ ذَلِکَ دَعَا أَبُو بَکْرٍ بِالْوَیْلِ وَ الثُّبُورِ وَ جَزِعَ جَزَعاً شَدِیداً فَقَالَ عُمَرُ تَجْزَعُ یَا خَلِیفَةَ رَسُولِ اللَّهِ مِنْ قَوْلِ امْرَأَة»[2]

ترجمه:

على علیه‌السلام نمازهاى پنج‌گانه را در مسجد به جا مى ‏آورد. هر بار که نماز مى‏خواند ابو بکر و عمر به او مى ‏گفتند: «دختر پیامبر چطور است»؟! تا آنجا که بیمارى حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها شدّت یافت. ابوبکر و عمر باز هم از حال حضرت سؤال کردند و گفتند: «بین ما و او مسائلى واقع شد که خود بهتر مى‏دانى. اگر صلاح بدانى از او براى ما اجازه بگیر تا از گناهمان نزد او عذرخواهى کنیم»؟ حضرت فرمود: این با شماست.

آن دو برخاستند و کنار در خانه نشستند. على علیه‌السلام نزد فاطمه علیهاالسلام آمد و فرمود: «اى بانوی آزاد؛ فلانى و فلانى پشت در هستند و مى ‏خواهند بر تو سلام کنند؛ چه صلاح مى‏ دانى»؟

حضرت زهرا علیهاالسلام عرض کرد: «خانه خانه تو و زن آزاد هم همسر توست، هر چه مى ‏خواهى انجام بده». فرمود: «پوشش سرت را محکم کن». آن حضرت هم سر خود را پوشانید و رویش را به طرف دیوار گردانید.

ابو بکر و عمر وارد شدند و سلام کردند و گفتند: از ما راضى باش، خدا از تو راضى باشد.

حضرت زهرا علیهاالسلام فرمود: چه چیزى شما را به این کار وادار کرده است؟

ابو بکر و عمر به حضرت زهرا علیهاالسلام گفتند: ما به بدى خود اعتراف مى ‏کنیم و امیدواریم ما را ببخشى و کینه ما را از دل بیرون آورى.

فرمود: اگر راست مى ‏گوئید، درباره آنچه از شما سؤال مى‏ کنم به من خبر دهید. چرا که من چیزى از شما سؤال نمى ‏کنم مگر آنکه مى ‏دانم شما آن را مى ‏دانید. اگر راست بگوئید مى‏ دانم که شما در آمدنتان راست مى ‏گوئید. گفتند: هر چه مى‏خواهى سؤال کن.

فرمود: شما را بخدا قسم مى ‏دهم، آیا از پیامبر صلى اللَّه علیه و آله شنیدید که مى‏فرمود: «فاطمه پاره تن من است، هر کس او را اذیّت کند مرا اذیّت کرده است»؟ گفتند: آرى.

حضرت دست ها را به سوى آسمان بلند کرد و فرمود: «خدایا این دو مرا اذیت کردند. من شکایت این دو را به پیشگاه تو و پیامبرت مى‏نمایم. نه به خدا قسم، هرگز از شما راضى نمى‏شوم تا پدرم پیامبر را ملاقات کنم و آنچه شما انجام دادید به او خبر دهم، تا در باره شما حکم کند».

اینجا بود که ابو بکر صداى واى و ویل بلند کرد و به شدّت به جزع و فزع افتاد. عمر گفت: اى خلیفه پیامبر، از سخن زنى جزع و فزع مى‏کنى؟![3]

 

این نقل تاریخی حکایت از چند مطلب مهم دارد:

1.  عمر و ابوبکر، در حق حضرت فاطمه سلام الله علیها ظلم کردند و نسبت به این ظلم بزرگ، اعتراف داشتند. چرا که اگر چنین نبود هیچ‌گاه برای عذرخواهی از آن حضرت اصرار نمی‌کردند.

2. آن بانوی بزرگوار، هرگز ابوبکر و عمر را نبخشیدند و عدم رضایت خود از آن دو را، هم با رفتار و هم با گفتار، صریحاً اعلام کردند.

3. براساس روایت حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها از رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله که فرمود «فاطمه پاره تن من است، هر کس او را اذیّت کند مرا اذیّت کرده است»، ابوبکر و عمر با اذیت کردن حضرت صدیقة الطاهرة سلام‌الله‌علیها، در واقع رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله را اذیت کردند.

4. حال که اذیت کردن حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها، در حکم اذیت کردن رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله است، براساس آیۀ «وَ الَّذِینَ یُؤْذُونَ رَسُولَ اللَّهِ لَهُمْ‏ عَذابٌ أَلِیم‏»[4] و آیۀ «إِنَّ الَّذِینَ یُؤْذُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ وَ أَعَدَّ لَهُمْ عَذاباً مُهِیناً»[5]، هرکس رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله را اذیت کند، گرفتار لعن و عذاب دردناک خداوند خواهد شد.



[1] معجم‏ رجال ‏الحدیث؛ ج 8؛ ص 217

[2] کتاب سلیم بن قیس الهلالی؛ ج‏2؛ حدیث 48؛ ص 869

[3] أسرار آل محمد علیهم السلام؛ ترجمه کتاب سلیم؛ اسماعیل انصارى زنجانى خوئینى؛ ص 567

[4] سوره توبه؛ آیه 61 «کسانى که پیامبر خدا را آزار مى‏رسانند، عذابى پر درد [در پیش‏] خواهند داشت‏»

[5] سوره احزاب؛ آیه 57 « بى‏گمان، کسانى که خدا و پیامبر او را آزار مى‏رسانند، خدا آنان را در دنیا و آخرت لعنت کرده و برایشان عذابى خفّت‏آور آماده ساخته است‏»

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.