یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

راه خودت برای رسیدن به خدا را پیدا کن!

چهارشنبه, ۷ فروردين ۱۳۹۸، ۰۹:۰۸ ب.ظ

کلام معروفی از بزرگان نقل شده و آن اینکه:

«الطرق إلى الله بعدد أنفاس الخلائق»[1]

راه های رسیدن به خدا, به تعداد انفس مخلوقات است.

 

از روایات معصومین علیهم‌السلام و کلام بزرگان چنین استفاده می‌شود که هر شخص در زندگی خود مسایلی دارد که خداوند او را با آن مسایل می‌آزماید؛ یکی را به وسیله شغلش امتحان می‌کند؛ دیگری را به وسیله همسر و فرزندانش؛ و شخصی دیگر را هم به واسطه مال دنیا به ورطه امتحان می‌کشاند.

مهم این است که انسان از این آزمون‌های الهی سربلند بیرون بیاید.

 

ممکن است شخصی از معرفت کافی و محیط و استاد مناسب برای پیشرفت معنوی برخوردار نباشد ولی به خاطر موفقیت در آزمایش الهی از بسیاری از انسان‌ها که از امکانات ترقی برخوردارند، به خداوند متعال نزدیک‌تر شود.

مثل شخص کم سواد و عامی که بر بدخلقی همسرش صبر می کند؛ یا مثل شخصی که یک موقعیت گناه برایش فراهم شده بود ولی به خاطر ترس از خدا از یک لذت نفسانی اجتناب کند؛ و یا مثل شخصی که برای ادای واجبات مالی مثل خمس و زکات، از قسمت قابل توجهی از مالش به خاطر خدا صرف نظر نماید.

چنین انسان‌هایی هستند که گاه ره صد ساله را یک شبه طی می کنند. کاری که بسیاری دیگر با وجود امکانات فراوان، از آن محروم می‌مانند.

 

حال ببین امتحان تو در زندگی چیست؟ ببین چه موقعیتی در زندگی داری که می‌توانی آن را در راه رسیدن به خدا به کار بگیری؟ و در یک جمله: «ببین سلوک تو به سوی خدا در چیست»؟!

وفقنا الله و ایاکم لمرضاته ...



[1] بحارالانوار، ج٦٤، ص ١٣٧

  • ۹۸/۰۱/۰۷

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.