یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

دو نوع فایده مهم اعتقاد به قضاء و قدر

پنجشنبه, ۵ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۵۳ ق.ظ

یکی از مهمترین اعتقادات ما این است که عالم بر اساس مقدرات و خواست خداوند است.

البته ناگفته نماند که اعتقاد به قضا و قدر الهی به معنی مجبور بودن انسان و سلب مسئولیت او در قبال کردارش نیست؛ بلکه اختیار و انتخاب انسان در این مقدرات تأثیرگذار است. در مورد افعال اختیاری انسان، خداوند چنین خواسته تا انسان با اختیار خودش راه خیر و شر را انتخاب نماید. به عبارت دیگر تقدری الهی چنین است که انسان با اختیار خودش راه سعادت را بپیماید و یا اینکه انسان با اختیار و انتخاب خودش راه شقاوت را پیموده و شقی شود.

 

حضرت آیت الله مصباح یزدی در کتاب آموزش فلسفه، دو نوع فایده مهم اعتقاد به قضاء و قدر الهی بیان نموده است؛ با این بیان که:

 

«اعتقاد به قضاء و قدر، دو نوع فایده مهم علمی و عملی دارد:

امّا فایده علمی آن، بالا رفتن سطح معرفت انسان نسبت به تدبیر الهی، و آمادگی برای درک توحید افعالی بمعنای توحید در افاضه وجود و توجّه به حضور الهی در مقام تدبیر همه شؤون جهان و انسان است که تاثیر بسزائی در کمال نفس در بُعد عقلانی دارد و اساساً هر قدر معرفت انسان نسبت به صفات و افعال الهی، عمیقتر و استوارتر شود بر کمالات نفسانی او افزوده می گردد.

و امّا از نظر عملی، دو فایده مهم بر این اعتقاد، مترتّب می شود: یکی آنکه هنگامی که انسان دانست که همه حوادث جهان بر اساس قضاء و قدر و تدبیر حکیمانه الهی پدید می آید تحمّل سختیها و دشواریهای زندگی برای او آسان می شود و در برابر مصائب و حوادث ناگوار، خود را نمی بازد بلکه آمادگی خوبی برای کسب ملکات فاضله ای مانند صبر و شکر و توکّل و رضا و تسلیم پیدا می کند.

دوم آنکه به خوشیها و شادیهای زندگی نیز سرمست و مغرور نمی شود و مبتلی به شیفتگی و دلدادگی نسبت به لذایذ دنیا و غفلت از خدا نمی گردد. (همچنانکه خداوند در قرآن کریم میفرماید) «لِکَیْلا تَأْسَوْا عَلى‏ ما فاتَکُمْ وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتاکُم‏»[1].[2]



[1] سورۀ حدید، آیۀ 23 ([این حقیقت را گفتیم‏] تا بر آنچه از دستتان رفته است غمگین نشوید و به آنچه به شما داده است شادمانى نکنید)

[2] آموزش فلسفۀ آیت الله مصباح یزدی؛ جلد2، ص 447 و 448

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.